Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Autor: Paweł Kłosiński

W minionym roku upłynęło 10 lat funkcjonowania Lotnictwa Służb Porządku Publicznego. Dzięki zaangażowaniu i wytrwałej realizacji opracowanej koncepcji rozwoju tej najmłodszej gałęzi polskiego lotnictwa, z niewielkiej formacji liczącej cztery śmigłowce, eksploatowane przez 25-osobową grupę personelu, udało się stworzyć organizm o zasięgu ogólnopolskim.

Z roku na rok wzrasta zarówno ranga jak i zakres zadań realizowanych przez załogi niebieskich i pasiastych statków powietrznych, których rejestracja rozpoczyna się literami SN. Stosunkowo szybkie przejście z pierwszego etapu organizacyjnego do etapu obejmującego zmiany techniczno-organizacyjne, a także charakter i zakres wykonywanych zadań operacyjnych wiąże się z reformą lotnictwa Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSWiA.

To właśnie piloci i personel techniczny 103. Pułku Lotnictwa NJW MSWiA zasilili lotnictwo Policji i Straży Granicznej. Sprzęt, przekazany z rozformowanej w 2000 jednostki, w kapitalny sposób przyczynił się do dynamicznego rozwoju lspp. Mimo że nie najnowszy, umożliwił zorganizowanie kolejnych baz terenowych, z których rozpoczęto wspomaganie lądowych i nawodnych jednostek, sprawujących pieczę nad przestrzeganiem prawa i porządku oraz strzegących bezpieczeństwa naszych granic. Fakt ten podkreślił wyraźnie, w referacie wprowadzającym do obrad II Konferencji Bezpieczeństwa Lotów LSPP, kierownik Zespołu ds. Lotnictwa Służb Porządku Publicznego Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA, Jan Urbaniak.

ZAWIESZENI W PRóŻNI

Spotkanie, którego celem było omówienie problemów związanych z poziomem bezpieczeństwa zadań realizowanych przez załogi statków powietrznych Straży Granicznej i Policji, odbyło się w MSWiA 14 maja br. Wzięli w nim udział przedstawiciele wszystkich struktur lspp. Członkowie nadzoru nad tym lotnictwem, ze szczebla Komendy Głównej i Komend Oddziałów SG oraz Komendy Głównej i Komend Wojewódzkich Policji. Obecni byli przedstawiciele Wydziałów Lotniczych Oddziałów Straży Granicznej i Sekcji Lotnictwa Komend Wojewódzkich Policji, specjaliści nadzoru lotniczego nad lspp - Zespołu ds. LSPP Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA oraz komendanci główni: Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i Policji. Gośćmi konferencji byli także: przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych i przedstawiciele Dowództwa Sił Powietrznych, ULC, Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej ds. Bezpieczeństwa Lotów, ITWL, SP ZOZ LPR oraz Zakładu Budżetowego MSWiA Lotnisko Warszawa-Babice. Gościem honorowym konferencji był płk rez. pil. Kazimierz Pogorzelski - inicjator i wykonawca koncepcji utworzenia Lotnictwa Służb Porządku Publicznego, emerytowany naczelny inspektor LSPP.

Jednym z najistotniejszych problemów, na który w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę zgromadzonym Jan Urbaniak, jest brak ustawy o Lotnictwie Służb Porządku Publicznego. Obecnie ten rodzaj lotnictwa zawieszony jest w próżni prawnej. Uchwalone nowe Prawo Lotnicze, wydzieliło lspp z lotnictwa cywilnego, przenosząc je w sferę lotnictwa państwowego.

OCENA POZIOMU BEZPIECZEŃSTWA

Po omówieniu historii i stanu prawnego, w jakim znajduje się obecnie Lotnictwo Służb Porządku Publicznego, przyszedł czas na analizę bezpieczeństwa wykonywanych zadań. Tematykę tę przybliżył zebranym inspektor Bezpieczeństwa Lotów LSPP - Wojciech Bryk (Zespół ds. Lotnictwa Służb Porządku Publicznego Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA), w referacie Analiza stanu bezpieczeństwa lotów w Lotnictwie Służb Porządku Publicznego w 2006 i w okresie 10 lat funkcjonowania.

Przy okazji omawiania tej problematyki zwrócono uwagę na szybki wzrost liczby realizowanych operacji lotniczych. Ogólny nalot lspp w 2006 wyniósł 5522 godziny (o 352 godziny więcej niż w 2005).

Lspp, oprócz wykonywania zadań na rzecz macierzystych formacji, wykonywało loty w operacjach o szerszym zakresie. Przykładami może być udział w operacjach i ćwiczeniach prowadzonych wspólnie z lotnictwem Sił Zbrojnych, oznaczonych kryptonimami Renegate, Pastorał czy też Anakonda.

Szczęśliwie wzrost intensywności lotów nie przekłada się wprost proporcjonalnie na zwiększenie występowania sytuacji niebezpiecznych. Tych jednak całkowicie uniknąć się nie dało i nie da. Ich przyczyną jest zarówno czynnik ludzki jak i niedoskonałość techniki.

PROBLEMY Z REMONTAMI

Z dużym niepokojem odnotowany został fakt niesolidności prac remontowych i naprawczych, prowadzonych przez producentów głównych podzespołów sprzętu latającego. W tej niechlubnej statystyce pierwsze miejsce przyznano zakładom PZL Rzeszów, odpowiedzialnym za serca śmigłowców, czyli silniki GTD 350 i PZL 10W. Niestety, nie jest to pierwszy sygnał o spadku jakości usług tej zasłużonej dla polskiego lotnictwa wytwórni, znajdującej się obecnie pod zarządem zagranicznych inwestorów.

W 2006, w lspp odnotowanych zostało 16 zdarzeń lotniczych (13 incydentów, w tym jeden poważny) oraz dwa wypadki lżejsze. Niestety, nie uniknięto również awarii (21 marca 2006, samolot PZL-104M Wilga 2000 Lotnictwa Straży Granicznej). Szczęśliwie wszystkie odnotowane sytuacje nie pociągnęły za sobą najboleśniejszych konsekwencji, jakimi są poważne obrażenia ciała oraz utrata życia.

Po przedstawieniu i omówieniu najważniejszych zagadnień, uczestnicy konferencji zaproszeni zostali do dyskusji, podczas której dzielono się własnymi doświadczeniami i rozwiązaniami, mającymi na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa.

UJEDNOLICIĆ SPRZĘT

Nie zapomniano o osobach najbardziej zasłużonych dla kształtowania poziomu bezpieczeństwa zadań realizowanych przez lspp. Okolicznościowymi statuetkami wyróżniono 15 osób należących do grona lotników lspp, organizatorów zadań operacyjnych i nadzoru nad nimi. Wyróżnienia wręczył podsekretarz stanu w MSWiA - Paweł Soloch wraz z dyrektorem Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA - Pawłem Żurkiem.

Kierownictwo Zespołu ds. Lotnictwa Służb Porządku Publicznego Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA nie poprzestało na omawianiu swych problemów i osiągnięć w przestrzeni ograniczonej murami gmachu ministerstwa. Następnego dnia, 15 maja, goście zaproszeni zostali na spot-kanie plenerowe Bezpieczeństwo, porządek publiczny i ochrona granicy państwowej w kontekście 10 rocznicy powstania Lotnictwa Służb Porządku Publicznego MSWiA. Zorganizowano je na terenie lotniska MSWiA - Warszawa-Babice.

W słowie otwierającym to spotkanie, wygłoszonym po powitaniu wszystkich zgromadzonych przez dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA Pawła Żurka, kierownik Zespołu ds. Lotnictwa Służb Porządku Publicznego Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA Jan Urbaniak wspomniał, jak ważną i istotną rolę dla sprawności funkcjonowania lspp odgrywa lotnisko na warszawskim Bernerowie. Szczególny nacisk położył na podkreślenie roli tego pola wzlotów w działaniach planowanych pod kątem zabezpieczenia porządku i bezpieczeństwa podczas przygotowań oraz trwania mistrzostw piłkarskich Euro 2012.

Zwrócono również uwagę na konieczność unowocześnienia i ujednolicenia sprzętu latającego. Wykorzystywanie obecnie 7 typów statków powietrznych stanowi duże utrudnienie logistyczne, jest też niepraktyczne z punktu widzenia ekonomicznego. Obecnie, w ramach budżetu resortu, wydzielono środki na zakup 5 śmigłowców. Duże nadzieje związane są z opracowywanym Narodowym Programem Śmigłowcowym. W zarysie tego planu jawi się opcja zakupu dla lspp 25 wiropłatów.

WYRóŻNIENIA

Uroczystym akcentem spotkania było wyróżnienie przez ministra spraw wewnętrznych i administracji Janusza Kaczmarka: jednostek lspp (Wydziału Lotniczego Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie i Sekcji Lotnictwa Policji Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie), najlepszych lotników i pracowników cywilnych lspp oraz funkcjonariuszy służb Mswia, nagrodami rzeczowymi i pieniężnymi.

Ukoronowaniem spotkania był pokaz sprawności operacyjnej, zaprezentowany przez lotników Wydziału Lotniczego Zarządu Lotnictwa Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji w Warszawie oraz funkcjonariuszy Zarządu Operacji Antyterrorystycznych i ratowników Państwowej Straży Pożarnej.

Ponadto, na wystawie statycznej, zaprezentowano statki powietrzne lspp oraz sprzęt i wyposażenie specjalistyczne służb MSWiA.

Paweł Kłosiński


Skrzydlata Polska - 06/2007
Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.