Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło


Lotnik GAM - 06/2007

    Przemysł

  • Za oceanem mówią o nim Gobosh

    Kiedy wiosną, w rozmowie z LOTNIKIEM-gam, Tomasz Antoniewski – szef spółki Aero – oświadczył, że jeszcze w tym roku zamierza osiągnąć produkcję kilkudziesięciu samolotów roczne, przyznaję, że byłem bardzo zaskoczony. Okazuje się jednak, że wystarczy wykonać jeden krok w dobrym kierunku i plany stają się realne. Tym krokiem było opracowanie samolotu AT-4, który ma szansę stać się jednym z najpopularniejszych polskich samolotów ostatnich lat.

  • Samoloty lekkie w Polsce

    W ostatnich latach obserwuje się w kraju ciekawe zjawisko. Po likwidacji produkcji samolotów PZL-104 Wilga i PZL-106 Kruk można przyjąć, że tradycyjny państwowy przemysł lotniczy w Polsce przestał produkować stare oraz opracowywać nowe samoloty lekkie, a opracowane przez siebie śmigłowce i samoloty małej komunikacji produkuje w bardzo ograniczonym zakresie (po parę czy kilka sztuk rocznie). Utrzymuje się głównie z produkcji kooperacyjnej, jako poddostawca zespołów i elementów dla koncernów zagranicznych, prowadzących montaż końcowy w swoich macierzystych zakładach.

  • Mój śmigłowiec

  • Mistrzowski Bell

    W Giengen stacjonuje pięknie wypucowany Bell 47G-2 – rok budowy 1957. Przed pięćdziesięciu laty szkolił się na nim narybek pilotów Bundeswehry. Minimalna była przewaga z jaką Petra Olthoff i jej ojciec Volker Grasberger zdobyli 4 czerwca 1995 w Diepholz niemieckie śmigłowcowe mistrzostwo juniorów w swoim Bellu 47G-2 z rejestracją D-HDKW. Przypominam to sobie tak dobrze dlatego, gdyż ze swoim towarzyszem Jornem Oberndorferem (na Estromie 280) wylądowaliśmy na drugim miejscu.

  • Wydarzenie

  • Lot Ikara

    Wczesny ranek 8 października 2003. Rozcinając warstewkę mgły, Cessna Citation X miękko dotyka pasa na podkrakowskich Balicach. Prywatny odrzutowiec z amerykańskimi znakami rozpoznawczymi N377SF kołuje na miejsce postoju. Po wyłączeniu silników i opuszczeniu schodków, pierwszy wysiada, tryskający energią, Steve Fosset. Pomaga zejść po stromych schodkach żonie Peggy, która jeszcze nie do końca przebudzona, ma wyraźnie dosyć kilkunastogodzinnej podróży. Za nią pojawia się zmęczony Dough Travis, trzydziestokilkuletni co-pilot, który stanąwszy na płycie lotniska bierze głęboki oddech, napawając się rześkim podkrakowskim jesiennym powietrzem. Załoga Cessny, lecąc ze środkowych Stanów Zjednoczonych do Krakowa, pobiła kolejny rekord świata prędkości dla samolotów cywilnych, z wyłączeniem Concorda. Ten rekord padł niejako przy okazji, albowiem celem podróży była 96. Konferencja Generalna FAI – Światowej Federacji Sportu Lotniczego, zorganizowana w Krakowie przez Aeroklub Polski.

  • Imprezy

  • Lądowisko Sobienie Biskupie

    6 października uroczyście otwarto lądowisko Sobienie Biskupie, położone niedaleko Warszawy, pomiędzy Osieckiem i Górą Kalwarią. W Sobieniach, oprócz lądowiska, znajduje się również ośrodek szkolenia lotniczego SILVAIR Szkoła Awiacji.

  • Czerwony byk ponad Krakowem

    Wyścigi Red Bull 3D Race ruszyły. 15 sierpnia w Krakowie odbyła się impreza z nowego cyklu, nawiązująca jednak swymi korzeniami do wyścigów popularnych w początkach awiacji. W szranki stanęły 3 potężne maszyny reprezentujące 3 żywioły: pilotowany przez Hannesa Archa samolot Edge 540, biorący udział w zawodach Red Bull Air Race, kierowany przez Sebastiana Vettela bolid Formuły 1 Red Bull RB2 i kierowana przez Bartłomieja Marszałka łódź wyścigowa klasy F350.

Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.