Reklama
Reklama

Na MAKS 2021 po raz pierwszy pokazano publicznie start samolotu bardzo krótkiego startu i lądowania An-2MS. Przed krawędziami natarcia jego dolnych skrzydeł zainstalowano 8 silników elektrycznych ze śmigłami. Do oderwania od ziemi samolotowi wystarczyło 60 metrów i 6 sekund.

Pierwszy start samolotu bardzo krótkiego startu i lądowania An-2MS. Przed krawędziami natarcia jego dolnych skrzydeł zainstalowano 8 silników elektrycznych ze śmigłami, które generują opływ płata nawet przy zerowej prędkości postępowej, co wytwarza siłę nośną, skracając długość startu i lądowania / Zdjęcie: FPI

Testy w locie An-2MS rozpoczęto 26 maja 2021. Samolot, nazywany oficjalnie modelem aerodynamicznym, powstał na bazie prototypu TWS-2MS zaprojektowanego przez SibNIA z Nowosybirska. Program Partizan, w ramach którego prowadzone są badania, jest nadzorowany i finansowany przez rosyjski Fundusz badań perspektywicznych (Fond perspektiwnych issledowanij, FPI).

W czasie pokazu podczas MAKS 2021 An-2MS oderwał się od pasa po 60-metrowym rozbiegu / Zdjęcie: via YouTube

W drugim etapie programu ma powstać demonstrator technologii docelowego samolotu Partizan, który przejdzie badania w tunelu aerodynamicznym. Pierwszy lot demonstratora zaplanowano na koniec 2022. Testy samolotu mają odbywać się w wariancie załogowym i bezzałogowym.

Prace nad projektem demonstratora technologii samolotu bardzo krótkiego startu i lądowania Partizan trwają od 2019. Maksymalna masa startowa samolotu ma wynosić 3 380 kg. Ma on przewozić tonę ładunku na odległość tysiąca km. Główną zaletą Partizana ma być możliwość startu z płaszczyzny o wymiarach 50 x 50 m, czyli zbliżonej wielkością do lądowiska dla śmigłowców.

Reklama
Reklama

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.