Dowództwo US Air Force zniosło ograniczenia lotów myśliwców F-22A Raptor.
Flota najnowocześniejszych samolotów bojowych świata – F-22A – może znów wykonywać normalne loty operacyjne. Decyzję taką podjęło Dowództwo US Air Force po zakończeniu modyfikacji pierwszych Raptorów.
Ograniczenie długotrwałości lotów do 30 min od najbliższego lotniska i wysokości operowania do 7,6 km (Kolejne ograniczenia lotów F-22, 2012-05-16), wprowadzono w 2012 po serii katastrof (Pilot F-22 zginął, 2009-03-26, Katastrofa Raptora – wina pilota, 2011-12-16) i zdarzeń (Utrata kolejnego Raptora, 2012-11-16) z udziałem F-22A.
W trosce o życie pilotów, a także w celu poprawy bezpieczeństwa eksploatacji, przeprowadzono modyfikację kamizelki przeciwprzeciążeniowej Combat Edge, a także przewodów, zaworów i elementów łączących ją z instalacjami płatowcowymi. Według oficjalnej informacji wadliwe działanie zaworu, uniemożliwiające całkowite napełnienie kamizelki, było przyczyną zdarzeń, których objawy przypominały hipoksję (niedobór tlenu).
Jednocześnie zniesiono też ograniczenia związane z maksymalną wysokością lotu Raptorów. Jako pierwsze do normalnej eksploatacji F-22A powróciły eskadry, stacjonujące w Joint Base Elmendorf-Richardson na Alasce. W samolotach tych zabudowano już nowe automatyczne awaryjne instalacje tlenowe. Prace prowadzono od lutego br.
Zdaniem Dowództwa USAF modyfikacja ta stanowi dodatkową ochronę pilotów Raptorów wykonujących loty na dużej wysokości i zadania charakteryzujące się zwiększonym zapotrzebowaniem tlenu (m.in. walkę manewrową). Wszystkie F-22A, eksploatowane przez amerykańskie wojska lotnicze, powinny otrzymać nowe wyposażenie do lipca 2014.