Eurocopter przetestował opcyjnie pilotowany śmigłowiec bezzałogowy. W lotach demonstracyjnych wykorzystał platformę EC145.
Eurocopter realizuje demonstracyjny program opcyjnie pilotowanego śmigłowca bezzałogowego (OPV) wykorzystując platformę EC145. Śmigłowiec wykonał loty, podczas których opuszczany był ładunek podwieszany oraz wykonywano misje obserwacyjne. Próby odbyły się w bazie francuskich wojsk lotniczych w Istres. O programie poinformowano dziś po kolejnej demonstracji lotów bezzałogowych. Podobne loty wykonywano w kwietniu już wcześniej.
Dzięki zdobytemu doświadczeniu Eurocopter chce integrować systemy do bezpilotowych lotów na bazie całej rodziny swoich śmigłowców. Mają one latać z pilotem lub w trybie autonomicznym. - Jesteśmy gotowi do użycia sprawdzonych możliwości dla spełnienia wymagań naszych klientów – powiedział Jean-Brice Dumont, główny inżynier Eurocoptera.
Demonstracyjne loty bezzałogowe odbyły się z wykorzystaniem czterowymiarowego planu, który wgrano do śmigłowca. Na miejsce startu i zakończenia misji wybrano pas startowy 15/33 w bazie w Istres. Po autonomicznym starcie EC145 wykonywał loty po wcześniej zaprogramowanej trasie. Dziś w połowie lotu śmigłowiec wykonał zawis, podczas którego dokonano opuszczenia podwieszonego ładunku. Później powrócił na trasę lotu, realizując klasyczne zadania obserwacyjne, po czym nastąpiło automatyczne lądowanie.
Program rozwojowy z zakresu realizacji misji w trybie OPV Eurocopter sfinansował z własnych środków. Za koordynację projektu odpowiadał zespół złożony z pracowników zakładu w Donauwörth w Niemczech. Początkowe testy z pilotem nadzorującym lot na pokładzie EC145 wykonano w Donauwörth, a następnie w Istres.
Demonstrator EC145 to platforma testowa wyposażona w udoskonalony, podwójnie zdwojony automatyczny układ sterowania lotem, wykorzystujący czteroosiowy autopilot i najnowszy system nawigacji. Dodatkowo śmigłowiec został wyposażony w awionikę OPV typu plug-in ulokowaną za fotelem pilota w kabinie, która zawiera podsystemy szyny danych. System zawiera możliwość automatycznego zawisu i lądowania na wypadek poważnej awarii. Widoczność podczas lotów autonomicznych zapewniają kamery zamontowane na pokładzie. Uzupełnia je zewnętrzna kamera zamontowana na głowicy przegubowej, która podczas misji może przekazywać obraz dzienny i w podczerwieni.