Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy duńskich transporterów

Wojska lądowe, 02 maja 2013

Resort obrony Danii rozpoczął fazę testów poligonowych konstrukcji startujących w przetargu na nowy transporter opancerzony wojsk lądowych, następcę PMV M113.Dania zamierza nabyć 360 nowych pojazdów (z opcją na dalszych 206-450). Ponad połowę mają stanowić transportery piechoty oraz wozy dowodzenia. Pozostałe odmiany to: wóz inżynieryjny, ambulans, wóz zabezpieczenia technicznego i samobieżny moździerz / Zdjęcie: Snafu

Próby rozpoczęły się w połowie kwietnia na terenie poligonu Oksbøl i mają trwać do września br. W ich trakcie przedstawiciele wojsk lądowych będą chcieli ocenić potencjał operacyjny zaoferowanych konstrukcji, uwzględniając spełnienie aż 375 wymogów technicznych. Nowe wozy mają zastąpić 632 posiadane PMV M113 (Dania chce kupić transportery, 2012-08-11).

Za obsługę techniczną przekazanych do testów wozów odpowiadać mają producenci. Natomiast w czasie samych prób poligonowych pojazdami mają kierować specjalnie przeszkoleni przedstawiciele wojsk lądowych Danii.

Według aktualnego terminarza wyznaczonego przez Kopenhagę, zwycięzca przetargu ma być znany w połowie 2014. Wtedy też rozpoczną się finalne negocjacje w sprawie umowy, która zostanie podzielona na 2 porozumienia. Jedno z nich ma dotyczyć zakupu transporterów, a drugie ma regulować kwestie związane m.in. z wieloletnim programem wsparcia technicznego wozów w trakcie ich eksploatacji.

Przypomnijmy, że wśród zaoferowanych Danii konstrukcji testy wstępne przeszło 5 z nich: gąsienicowe CV90 Armadillo od BAE Systems, ASCOD General Dynamics European Land Systems i G5 z FFG Flensburger (Niemiecki demonstrator G5, 2012-03-13), a także kołowe Piranha V z General Dynamics oraz francuski VBCI z Nextera (Bliżej następcy duńskich M113, 2013-02-18).

Za faworytów przetargu uważane są francuski VBCI oraz niemiecki G5. Ten pierwszy ze względu na zastosowanie bojowe, m.in. w trakcie trwającej francuskiej kampanii w Mali (Francuzi wychodzą z Mali, 2013-04-11). Niemcy z kolei chwalą się wieloletnią współpracą ze stroną duńską, zarówno z rządową agencją zakupów wojskowych (Forsvarets Materieltjeneste, FMT) jak i podmiotami prywatnymi.

Nie bez szans na zwycięstwo pozostaje również CV90 Armadillo, ponieważ bwp CV9035DK jest obecnie eksploatowany przez Danię. Warto też zwrócić uwagę na ofertę koncernu General Dynamics, który w przetargu wystawił 2 konstrukcje. Może to dać mu dużą przewagę, ponieważ Kopenhaga nie wyklucza wyboru wozu kołowego i gąsienicowe.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.