Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe samoloty dla prezydenta i premiera Rosji

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 21 kwietnia 2008

W bieżącym roku przywódcy Rosji otrzymają do dyspozycji dwa nowe Tu-214SR. W kolejnych latach uzupełnią je jeszcze cztery samoloty.

Administracja prezydenta Rosji zamówiła 6 nowych samolotów Tu-214 o zasięgu ponad 8,5 tys. km w trzech wersjach wyposażenia w listopadzie 2005. Po dwa w wersji Tu-214SR (samolot-retranslator), Tu-214PU (punkt uprawlenija) i Tu-214SUS (uzły swiazi). Ich wyposażenie opracowują Omskie zakłady radiowe im. Popowa. Na Tu-214SR system już zamontowano, wyposażanie Tu-214PU trwa (system skompletowano). Zakłady z Omska odpowiadają także za wyposażenie naziemnych ośrodków łączności.

Tu-214SR mają zastąpić przestarzałe Iły-22 (eksploatowane już ponad 40 lat latające punkty dowodzenia zbudowane na bazie Ił-18), uzupełniające satelity w systemach łączności na północnymi rejonami Rosji, gdzie łączność satelitarna ma ograniczone zastosowanie. Dzięki nowym zamówieniom zostanie zmodernizowany bardzo przestarzały rosyjski system łączności specjalnej, nie zapewniający obecnie ani odpowiedniego zasięgu, ani skrytości działania, ani odporności na zakłócenia.

Zamówienie prezydenckiej administracji realizuje wytwórnia lotnicza im. Gorbunowa w Kazaniu (KAPO). Pierwszy Tu-214SR (nr RA-64515) ma rozpocząć próby w locie w maju. Do jednostki zajmującej się przewozami lotniczymi najważniejszych rosyjskich polityków (wchodzącej w skład Państwowej kompanii transportowej Rossija) powinien trafić w sierpniu. Kolejny Tu-214SR (nr RA-64515) ma zostać przekazany najpóźniej w listopadzie.

Program dostaw jest opóźniony o około 2 lata (prace nad Tu-214SUS dopiero rozpoczęto, KAPO nie zawarło jeszcze nawet umowy z OAO Tupolew). Powodem jest niedostateczne finansowanie (w 2006 985 mln rubli na 2 Tu-214SR, 1,2 mld rubli na 2 Tu-214PU, w 2007 - odpowiednio - 1,4 i 2,1 mld rubli oraz 700 mln rubli na 2 Tu-214SUS, w 2008 - 679 mln rubli na 2 Tu-214PU i 2,2 mld rubli na 2 Tu-214SUS) i brak wykwalifikowanych pracowników. W KAPO są równocześnie montowane strategiczne bombowce Tu-160. Jeden z nich miał zostać przekazany WWS do końca 2007. Ponieważ część pracowników skierowano do montażu Tu-214, Tu-160 trafi do odbiorcy dopiero pod koniec kwietnia 2008.

Obecnie prezydent (głównodowodzący rosyjskich SZ) Rosji w lotach zagranicznych i krajowych korzysta z trzech samolotów Ił-96-300PU (punkt uprawlienija) o zasięgu 12 tys. km. Premier i mniej ważni politycy latają starszymi samolotami: Ił-62, Tu-154M, Jak-40 i Tu-134. Do końca 2008 ma zostać dostarczony czwarty Ił-96-300PU. Samoloty tego typu będą w przyszłości wykorzystywane w lotach międzynarodowych także przez premiera (czyli obecnego prezydenta - Władimira Putina). Na trasach krajowych będą latać również Tu-214PU.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.