Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

IDEF 2013: Turecki śmigłowiec za 5 lat

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 13 maja 2013

Za 5 lat w powietrze wzbije się śmigłowiec wielozadaniowy o masie 5 t, opracowywany samodzielnie przez Turkish Aerospace Industries (TAI).

Wizja nowego tureckiego śmigłowca wielozadaniowego, opublikowana 2 lata temu. Rzeczywista konstrukcja ma mieć odmienny wygląd / Rysunek: TAI

Taką informację przekazał wiceprezes TAI, Emre Yazici podczas zakończonej w piątek wystawy IDEF 2013. W 2010, gdy rozpoczynaliśmy program nowego śmigłowca wielozadaniowego nasze fundusze był skromne. Lecz obecnie udało nam się znaleźć źródło finansowania i możemy budować infrastrukturę, którą opracowaliśmy 3 lata temu – stwierdził Yazici.

Nasze plany są bardzo ambitne. W ciągu następnych 5 lat zamierzamy wyprodukować nowy śmigłowiec o masie 5 t. W tym czasie zrealizowany będzie także jego oblot, jednak proces certyfikacji potrwa nieco dłużej – podsumował wiceprezes TAI.

Turecki Savunma Sanayii Mustesarliginin (SSM, Podsekretariat Przemysłu Zbrojeniowego) opublikował zapytanie ofertowe, dotyczące nowego śmigłowca wielozadaniowego, przeznaczonego dla wojska i odbiorców cywilnych, w maju ub. r. TAI odpowiedziało na nie 5 miesięcy później. Od początku projektu tureckie przedsiębiorstwo zbudowało kilka nowych pomieszczeń, w tym stanowisko badawcze łopat wirnika nośnego śmigłowca o masie maksymalnej 4 t.

Rysunek na stronie TAI pokazuje śmigłowiec dwusilnikowy, z pięciołopatowym wirnikiem nośnym i otunelowanym śmigłem sterującym, mogący pomieścić 6-9 osób.

Jednak zdaniem Yaziciego rzeczywista konstrukcja będzie znacznie się różnić od przedstawionej na rysunku. Projekt ten został opracowany 2 lata temu i rzeczywisty wiropłat raczej nie będzie do niego podobny.

Turcy chcą, aby nowy śmigłowiec został w jak największym stopniu opracowany samodzielnie. Ma on być wyposażony w rodzimej produkcji awionikę i przekładnię główną. Według niepotwierdzonych informacji wiele zespołów i rozwiązań ma zostać zapożyczonych ze śmigłowca uderzeniowego T129 ATAK (IDEF 2013: T129 ATAK w maju?, 2013-05-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra