Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Znowu czarter samolotów dla VIP

Lotnictwo wojskowe, 02 czerwca 2013

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił rozpoczęcie przetargu na usługę czarteru samolotów dla najważniejszych osób w państwie. Okres obowiązywania umowy ma wynosić 4 lata.

Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Opublikowane ogłoszenie o zamówieniu nosi datę 29 maja. Jak informowaliśmy już wcześniej (Znowu czarter samolotów dla VIP?, 2013-04-15), pod uwagę brane jest zamówienie 4 samolotów – 2 średnich i 2 małych. Okres obowiązywania umowy to 1 stycznia 2014 – 31 grudnia 2017, a samoloty mają pozostawać do wyłącznej dyspozycji zamawiającego. Zamiast zakupu odpowiednio wyposażonych i bezpiecznych maszyn, użytkowanych przez specjalną jednostkę, kilkaset milionów złotych zostaną więc przeznaczone na kolejne rozwiązanie tymczasowe. MON nie wystarczyły 3 lata wykorzystywania nie nadających się do przewozu VIP Embraerów 175, by przygotować uczciwy przetarg na zakup samolotów, które nie kompromitowałyby prezydenta, premiera oraz marszałków sejmu i senatu, zapewniając im odpowiedni standard bezpieczeństwa.

Według specyfikacji IU, samoloty średnie mają mieć co najmniej 2 silniki turboodrzutowe i być zdolne do przewozu 65-90 pasażerów na dystans nie mniejszy niż 3500 km, z kompletem pasażerów, standardową załogą i bagażem. Oznacza to, że w tej kategorii mogą być brane pod uwagę biznesjety z rodziny Airbus Corporate Jet lub Boeing Business Jet, Bombardiery CRJ 700/900, Embraery 170/175, a nawet odpowiednio wyposażone wersje samolotów Аn-168 Antonov Business Jet czy Suchoj Business Jet. Trudny do wytłumaczenia jest brak wymogu zdolności do wykonania lotu transatlantyckiego przez samoloty średnie. Może to wskazywać na próbę wydłużenia przez resort kierowany przez Tomasza Siemoniaka czarteru Embraerów 175 albo podobnych od PLL LOT lub EuroLOT, a co za tym idzie zmarnowania kolejnych stu kilkudziesięciu milionów złotych podatników.

Z kolei samoloty małe także mają mieć zespół napędowy złożony z 2 silników turboodrzutowych i od 15 do 19 miejsc pasażerskich. Ich zasięg – nie mniejszy niż 5000 km, z kompletem pasażerów, standardową załogą oraz bagażem – ma umożliwiać wykonanie lotu transatlantyckiego (bez międzylądowania) ze standardową załogą, minimum 8 pasażerami i bagażem. Lista potencjalnych kandydatów to: Bombardier Challenger 800 / Global 5000 / Express XRS, Dassault Falcon 900 / 2000, Embraer Legacy 600 / Lineage 1000 i Gulfstream 450/500/550/650.

Samoloty muszą być wyprodukowane po 1 stycznia 2004. W okresie obowiązywania umowy mają mieć charakterystyczne i rozpoznawalne malowanie godnie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej, według wzoru, który zostanie przekazany przez zamawiającego. Miejscem stacjonowania samolotów będzie Lotnisko Chopina w Warszawie. Personel pokładowy powinien mieć udokumentowaną znajomość języka polskiego, a personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (kabinowy, pokładowy i techniczny biorący udział w lotach) musi posiadać poświadczenia bezpieczeństwa osobowego w zakresie dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą TAJNE lub ich odpowiedniki wydane w kraju wykonawcy i uznane przez krajową władzę bezpieczeństwa. Z kolei personel obsługujący wyczarterowane statki powietrzne (techniczny i operacyjny) musi posiadać upoważnienia dopuszczające do pracy związanej z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli ZASTRZEŻONE lub ich odpowiedniki wydane w kraju wykonawcy. Oferenci powinni także złożyć dokumenty zaświadczające, że w ciągu ostatnich 5 lat prowadzili okresowe lub ciągłe usługi pasażerskiego czarteru lotniczego.

Procedura ma być prowadzona w formie negocjacji. Przewidywana minimalna liczba wykonawców, którzy zostaną zaproszeni do składania ofert wynosi 3. Liczba maksymalna nie jest ograniczona. Oferenci mogą składać propozycje w odniesieniu do jednej lub dwóch części zamówienia.

Szczegółowe warunki zostaną określone w SIWZ, która zostanie przekazana wykonawcom zaproszonym do składania ofert. Kryterium udzielenia zamówienia będzie najniższa cena. Aukcja elektroniczna nie jest przewidziana. Termin składania wniosków upływa 1 lipca, o 10:00.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.