Saab ogłosił szczegóły swoich ofert dla Norwegii i Indii, związanych z przetargami na nowe samoloty wielozadaniowe.
W przypadku Norwegii, reprezentująca rząd w Sztokholmie agencja zakupów FMV, proponuje sprzedaż 48 samolotów, z terminami dostaw od 2016. Są one oferowane w rozwojowej wersji E/F (pod nazwą Gripen NG - next generation), obecnie istniejącej w modelu Gripen Demo (zobacz: Gripen Demonstrator przedstawiony). Będzie posiadał m.in. nowy silnik General Electric F414G, o zdecydowanie większym ciągu (85 kN), zapewniającym możliwość lotu z prędkością naddźwiękową bez używania dopalaczy, rozwijaną stację radiolokacyjną Saab-Thales ze elektronicznym skanowaniem fazowym, zwiększające zasięg lotu zbiorniki konforemne, wzbogacone uzbrojenie, nowe systemy łączności, samoobrony i awionikę. Nowy model ma więc stanowić zupełnie nową jakość, w porównaniu do obecnie wykorzystywanych samolotów.
Jednocześnie Szwedzi proponują, by w rozwoju i wdrażaniu odmłodzonego Gripena brały udział przedsiębiorstwa norweskie. Wiąże się to z przynajmniej 100-procentowym offsetem - Saab informuje jednak, że jego wartość może być większa.
Najwięcej na ewentualnym kontrakcie mógłby zyskać Kongsberg Defence & Aerospace, u którego Saab zamierza ulokować zamówienia i rozpocząć współpracę przy programach wartych łącznie 15 mld NOK (prawie 1,9 mld Euro), w przemyśle lotniczym, kosmicznym, obronnym i ogólnym. Na 254 mln Euro wyceniono podobną współpracę z norweskim oddziałem Thalesa, który może dostarczyć seryjnym samolotom systemy łączności i kodowania. Nammo dostarczy m.in. amunicję kalibru 27 mm. Wstępne umowy o mniejszej wartości podpisano również z Simradem i Natechem.
Proces głównych negocjacji ma trwać do 1 sierpnia 2008, po czym władze zdecydują o wyborze oferenta. Umowa, by stać się obowiązującą, musi zostać przyjęta przez parlament, co planowane jest najpóźniej na połowę 2009.
Samoloty w podobnej konfiguracji mogą być również dostarczone Indiom, w ramach przetargu na 126 maszyn (program Medium Multi-Role Combat Aircraft, MMRCA). Szwedzi reklamują je, jako samoloty zdolne do wykorzystywania uzbrojenia od różnych dostawców. Oferują również szeroki transfer technologii i duży offset.