Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rozpoczęto montaż pierwszego Gripena E

Lotnictwo wojskowe, 04 lipca 2013

Saab poinformował o rozpoczęciu montażu pierwszego przedseryjnego Gripena E. Prace rozpoczęto od przedniej części kadłuba.

Demonstrator Gripena NG, w którym zabudowano radiolokator z anteną fazowaną Selex Es-05 Raven, cyfrowy wskaźnik przezierny i nowe czujniki namierzania i śledzenia celu w podczerwieni, przeznaczone dla seryjnych Gripenów E  / Zdjęcie: Saab

Co ciekawe, w trakcie tegorocznego Paris Air Show, dwa tygodnie temu, przedstawiciele producenta twierdzili, że niedawno rozpoczęto wytwarzanie pierwszych części przeznaczonych dla Gripena E, a pierwsze duże zespoły zostały wyprodukowane zgodnie ze specyfikacją. Obecnie w zakładach Saab w Linkoping w prace związane z programem Gripena E zaangażowanych jest ponad 1 tys. osób.

Oblot pierwszego przedseryjnego Gripena E zaplanowano w połowie 2015. W programie prób wezmą jeszcze dwa samoloty tego typu, które mają wzbić się w powietrze odpowiednio rok później I na początku 2017. Dostawy seryjnych Gripenów E mają rozpocząć się w 2018 (7,5 mld USD na Gripeny, 2013-02-16).

Obejmą one 60 samolotów przeznaczonych dla Flygvapnet (wojsk lotniczych Szwecji). Prawdopodobnie kolejne 22 samoloty tego typu, także wyłącznie w wersji jednomiejscowej, trafią do wojsk lotniczych Szwajcarii, jednak o tym zadecyduje przyszłoroczne referendum (Próby Gripena w Szwajcarii, 2013-04-11). Dwumiejscowe, szkolno-bojowe Gripeny F nie będą produkowane, ponieważ ich miejsce zajmą coraz doskonalsze syntetyczne urządzenia szkoleniowe.

Obecnie prowadzone są prace studialne nad skonstruowaniem opcjonalnie pilotowanego Gripena E (Bezzałogowy Gripen?, 2012-08-21). Możliwe zastosowanie tego rodzaju samolotów to wykonywanie misji szczególnie niebezpiecznych dla życia i zdrowia człowieka, np. rozpoznania dalekiego zasięgu. Pod uwagę brane są też zadania, podczas których 1-2 samoloty z pilotami na pokładzie kierowałyby działaniami kilku-kilkunastu bezzałogowych Gripenów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra