Saab poinformował o rozpoczęciu montażu pierwszego przedseryjnego Gripena E. Prace rozpoczęto od przedniej części kadłuba.
Co ciekawe, w trakcie tegorocznego Paris Air Show, dwa tygodnie temu, przedstawiciele producenta twierdzili, że niedawno rozpoczęto wytwarzanie pierwszych części przeznaczonych dla Gripena E, a pierwsze duże zespoły zostały wyprodukowane zgodnie ze specyfikacją. Obecnie w zakładach Saab w Linkoping w prace związane z programem Gripena E zaangażowanych jest ponad 1 tys. osób.
Oblot pierwszego przedseryjnego Gripena E zaplanowano w połowie 2015. W programie prób wezmą jeszcze dwa samoloty tego typu, które mają wzbić się w powietrze odpowiednio rok później I na początku 2017. Dostawy seryjnych Gripenów E mają rozpocząć się w 2018 (7,5 mld USD na Gripeny, 2013-02-16).
Obejmą one 60 samolotów przeznaczonych dla Flygvapnet (wojsk lotniczych Szwecji). Prawdopodobnie kolejne 22 samoloty tego typu, także wyłącznie w wersji jednomiejscowej, trafią do wojsk lotniczych Szwajcarii, jednak o tym zadecyduje przyszłoroczne referendum (Próby Gripena w Szwajcarii, 2013-04-11). Dwumiejscowe, szkolno-bojowe Gripeny F nie będą produkowane, ponieważ ich miejsce zajmą coraz doskonalsze syntetyczne urządzenia szkoleniowe.
Obecnie prowadzone są prace studialne nad skonstruowaniem opcjonalnie pilotowanego Gripena E (Bezzałogowy Gripen?, 2012-08-21). Możliwe zastosowanie tego rodzaju samolotów to wykonywanie misji szczególnie niebezpiecznych dla życia i zdrowia człowieka, np. rozpoznania dalekiego zasięgu. Pod uwagę brane są też zadania, podczas których 1-2 samoloty z pilotami na pokładzie kierowałyby działaniami kilku-kilkunastu bezzałogowych Gripenów.