Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rozbił się indyjski Hawk

Lotnictwo wojskowe, 02 maja 2008

We wtorek, w czasie startu z lotniska bazy Bidar w Indiach rozbił się samolot szkolno-bojowy BAE Systems Hawk 132. Obaj piloci, instruktorzy odbywający lot treningowy, przeżyli.

To pierwszy wypadek wprowadzonego zaledwie 3 miesiące temu do służby samolotu. Nowe Hawki miały ograniczyć straty w indyjskim lotnictwie wojskowym, szczególnie w czasie szkolenia (od lat 1970. zanotowano w nim 700 wypadków, w których zginęło ok. 180 lotników, a w ostatnich 5 latach rozbiło się 62 samolotów grzebiąc 30 pilotów). Ich loty wstrzymano do czasu wyjaśnienia przyczyn wypadku.

Indyjski Hawk 132 AJT (Advanced Jet Trainer) rozbił się w czasie startu, najprawdopodobniej z powodu awarii technicznej (choć nieoficjalnie mówi się też o zderzeniu z ptakiem), ok. 12:40 czasu lokalnego. Jeden z członków załogi zdołał się katapultować, drugi pozostał w kabinie. Samolot został doszczętnie zniszczony w czasie próby awaryjnego lądowania, ale obaj piloci nie odnieśli poważniejszych obrażeń.

Indie zamówiły 66 samolotów BAE Systems Hawk 132 wartych 1,8 mld USD w marcu 2004. 24 z nich, gotowych do lotu, dostarczają Brytyjczycy, pozostałe 42 mają być montowane przez Hindustan Aeronautics Ltd. do 2011. Niedawno rząd indyjski postanowił zamówić ponad 40 kolejnych Hawków dla wojsk lotniczych i marynarki wojennej za ok. 1,25 mld USD. Do tej pory BAE Systems dostarczyły 10 Hawków, reszta ma dotrzeć do Indii w bieżącym roku. Samoloty trafiają do bazy Bidar koło Karnataka, gdzie co roku zaawansowane szkolenie przechodzi 40 pilotów.

Nieoficjalne źródła w indyjskich wojskach lotniczych (IAF) niedawno sygnalizowały kłopoty z serwisowaniem nowych samolotów. Hawki 132 są obsługiwane w zupełnie inny sposób niż pozostałe samoloty IAF. Czasowo zawieszono nawet ich loty z powodu braku kluczowych części zamiennych (pojawiły się też informacje o tym, że w nowych samolotach montowano używane, zardzewiałe części, m.in. w podwoziu i czujnikach danych aerodynamicznych – BAE Systems milczy na ten temat). Według specjalistów z IAF, średnio z 10 Hawków tylko 4 były zdatne do lotów, gdy norma jest dwukrotnie wyższa.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.