Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Problemów SAAF z Gripenami ciąg dalszy

Lotnictwo wojskowe, 18 lipca 2013

SAAF nie przedłużyły kontraktu z Saabem na obsługę techniczną wielozadaniowych Gripenów. W dodatku Afrykanerzy zrezygnowali z zamiaru utworzenia w jednej ze swoich baz szkoły przeznaczonej dla załóg lotniczych samolotów tego typu.

Sytuacja związana z eksploatacją Gripenów przez RPA jest coraz gorsza. Brak funduszy i odpowiedniej liczby wykwalifikowanego powoduje, że niemal połowa samolotów została zmagazynowana. Jak twierdzi opozycja SAAF dysponują obecnie zaledwie 6 pilotami uprawnionymi do latania tym typem / Zdjęcie: SAAF

Kontrakt dotyczący obsługi technicznej Gripenów eksploatowanych przez South African Air Force (SAAF, wojska lotnicze RPA) zakończył się w kwietniu br. Jednak dotychczas Pretoria nie wykazała zainteresowania jego przedłużeniem. Obecnie prace obsługowe realizowane są samodzielnie, bez wsparcia producenta. Magnus Lewis-Olsson, prezes Saab South Africa uważa, że nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ użytkownik może nie być w stanie samodzielnie zapewnić odpowiedniego poziomu obsługi.

Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu południowoafrykańską opinię publiczną zbulwersował fakt, iż SAAF postanowiły wycofać ze służby aż 12 z 26 posiadanych Gripenów (Zmagazynowane południowoafrykańskie Gripeny, 2013-03-13). Oficjalnie mówiono, że powodem jest brak wystarczających funduszy na ich eksploatację.

Jednak prawdziwą przyczyną takiego stanu rzeczy jest nowa polityka kadrowa, jaką od dekady uprawiają władze w Pretorii, za wszelką cenę promując czarnoskórych pilotów i mechaników. W efekcie rasistowskiej polityki, a także zbyt niskiego uposażenia, od 2005 z szeregów SAAF ubyło 91 doświadczonych pilotów i 822 wykwalifikowanych członków personelu naziemnego. Wszyscy byli Biali.

Dopiero po kilku katastrofach i odpływie wykwalifikowanego personelu przyszło opamiętanie. W 2009 rozpoczęto nowy program szkolenia, obejmujący m.in. posługiwanie się komputerem, kursy jęz. angielskiego oraz nauk ścisłych. Ma to na celu podniesienie poziomu wiedzy przyszłych pilotów i techników, którzy zetkną się z nowoczesnymi statkami powietrznymi. Nawiązano także współpracę z miejscowymi liniami lotniczymi – Comair i South African Airways i zatrudniono ich personel do szkolenia wojskowych.

Wydawało się, że w rozwiązywaniu problemów kadrowych SAAF pomocna okaże się szkoła pilotów i operatorów uzbrojenia dla wojsk lotniczych krajów będących użytkownikami Gripenów (są to Czechy, RPA, Tajlandia, Szwecja i Węgry), jaką SAAB zamierzał otworzyć w RPA pod koniec ub. r. Centrum szkolenia, nazwane prowizorycznie Gripen Fighter Weapons School, miało mieścić się na terenie bazy Overberg.

Planowano, że zostaną tam zainstalowane kompleksowe symulatory lotu i cała niezbędna infrastruktura, w tym wyrzutnie pocisków ziemia-powietrze i urządzenia walki elektronicznej. Samoloty, początkowo w liczbie 4-6 Gripenów, miały dostarczyć SAAF. Pierwszy kurs, dla 6-7 pilotów miał rozpocząć się w październiku br.

Co ciekawe, już w połowie ub. r. Dowództwo South African National Defence Force (SANDF, narodowych sił obrony RPA) zaprzeczyło, jakoby Pretoria miała wspierać tę inicjatywę. Nie zamierzamy robić z tego powodu zamieszania. Inne kraje także są zainteresowane utworzeniem szkoły dla załóg Gripenów – podsumowuje Lewis-Olsson. Według portalu defenceweb, Gripen Fighter Weapons School może zostać zlokalizowana w Tajlandii.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra