Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Koreańskie problemy F-35

Lotnictwo wojskowe, 30 lipca 2013

Według Korea Times, Lockheed Martin z F-35 może, jako pierwszy z trzech oferentów, odpaść z przetargu na 60 samolotów wielozadaniowych dla wojsk lotniczych Korei Południowej. Powodem jest przekroczenie budżetu przedsięwzięcia.

Zakupy F-35 dla sił zbrojnych USA są realizowane na podstawie umów dotyczących produkcji niskoseryjnej. Równolegle trwa finalizowanie prac nad oprogramowaniem komputerów pokładowych i podsystemów samolotu. Do czasu ich zakończenia Lightningi II nie osiągną gotowości operacyjnej, nie będzie też znana cena seryjnych maszyn / Zdjęcie: Lockheed Martin

Trzecia faza zastępowania przestarzałych F-4 i F-5 wojsk lotniczych Republiki Korei dotyczy zakupu i wdrożenia do służby 60 nowoczesnych samolotów wielozadaniowych. W poprzednich dwóch postępowaniach przetargowych zwyciężył Boeing, który dostarczył już 61 z 60 zamówionych w 2002 i 2008 F-15K (dodatkowy stanowił rekompensatę za maszynę utraconą w katastrofie z 2006, Dostawy F-15K dla Korei, 2011-06-04). Obecnie o lukratywny kontrakt ubiegają się Boeing z F-15S (Stealth dla ubogich?, 2009-03-18, Licencja eksportowa na F-15 Silent Eagle, 2010-07-12), wspierany przez amerykański rząd Lockheed Martin z F-35 oraz europejski EADS z Eurofighterem.

Seul założył, że przeznaczy na zakup 8,3 bln wonów, (ok. 7,4 mld USD). Pierwsze doniesienia, dotyczące wstępnych ofert wskazują, że każdy z oferentów przekroczył tę wartość (Co dalej z koreańskim przetargiem?, 2013-07-12). Jednak nieoficjalne doniesienia wskazują, że w przypadku Eurofightera i F-15S sumy są większe nieznacznie – w odniesieniu do Amerykanów tylko o 3%. Oznacza to, że producenci będą prawdopodobnie w stanie spełnić wymagania użytkownika.

O wiele większy problem ma Lockheed Martin, który sprzedaje F-35 za pośrednictwem rządu w Waszyngtonie, w ramach FMS. Przedstawiciele USAF ujawnili, że wartość oferty wynosi między 10 a 12 bln wonów. Według informatorów Korea Times, trudno będzie znacząco zmniejszyć te kwoty, ze względu na stały wzrost kosztów programu JSF i ceny jednostkowej F-35 (223 mln USD za F-35, 2012-12-20).

Ostateczne decyzje w pierwszym etapie przetargu – w trakcie którego rozpatrywane jest spełnienie wymagań dotyczących kosztów – powinny zapaść między 12 a 16 sierpnia br. Można się wtedy spodziewać wyeliminowania Lockheed Martina. Alternatywą jest jednak zmiana zasad przetargu, jego podzielenie na mniejsze transze lub zwiększenie limitu cenowego. Możliwość zastosowania takich rozwiązań była nieoficjalnie awizowana od kilku miesięcy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra