Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Matrix Sikorsky’ego

Lotnictwo cywilne, 14 sierpnia 2013

Podczas wystawy AUVSI koncern Sikorsky poinformował o prowadzonych pracach nad technologią umożliwiającą autonomiczne loty śmigłowców bezzałogowych i pilotowanych opcjonalnie. Nazwa programu to Matrix.

S-76 SARA, używany jako demonstrator technologii Matrix. W śmigłowcu zabudowano układ sterowania lotem fly-by-wire i zestaw czujników zwiększających świadomość sytuacyjną / Zdjęcie: Sikorsky

Celem Matrixa jest opracowanie urządzeń i oprogramowania, które w znaczący sposób polepszą bezpieczeństwo i niezawodność bezzałogowych wiropłatów. Obecnie 1 bsl tego rodzaju jest tracony średnio co 1 tys. h. Wdrożenie Matrixa ma zmniejszyć ten wskaźnik stukrotnie. Oznacza to, że utrata bezzałogowca będzie zdarzała się statystycznie co 100 tys. h.

Sikorsky nie zamierza projektować nowego śmigłowca, ale autonomiczny zestaw wyposażenia o otwartej architekturze, który można by zabudować w dowolnym wiropłacie, bezzałogowym lub pilotowanym opcjonalnie. Pod uwagę brane są zarówno konstrukcje cywilne i wojskowe, które powstaną w przyszłości, jak i użytkowane obecnie, produkowane przez Sikorsky’ego i inne przedsiębiorstwa.

Zabudowane na pokładzie śmigłowca S-76 SARA (Sikorsky Autonomous Research Aircraft) komputery zarządzają przebiegiem misji, a także tworzą wirtualny obraz przestrzeni powietrznej i terenu, nad którym wykonywany jest lot. Dzięki Matrixowi możliwe będzie wykonywanie większej liczby zadań, zwłaszcza w niesprzyjających warunkach pogodowych czy terenowych, niebezpiecznych zadań nad terenem zajętym przez przeciwnika, a także długotrwałych lotów, dzięki wyeliminowaniu błędów pilota lub operatora bsl. Możliwości nowej technologii mają znacznie wykraczać poza potencjał, jakim dysponują obecnie bezzałogowe śmigłowce K-Max (Nowe możliwości bezzałogowego K-Maxa, 2013-08-13), czy A160 Hummingbird (A160 z ARGUS-IS do Afganistanu, 2012-01-01).

Pierwszy lot S-76 SARA miał miejsce 26 lipca w zakładach West Palm Beach na Florydzie. Jesienią do prób dołączy specjalnie zmodyfikowany UH-60MU. W trakcie badań możliwości Matrixa obydwa śmigłowce wykonają loty autonomiczne na małej wysokości, lądowania w trudnym terenie i na pokładach okrętów i loty w warunkach pogorszonej widoczności.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.