Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Boeing i Saab razem w konkursie T-X?

Lotnictwo wojskowe, 10 września 2013

Według niepotwierdzonych informacji Boeing i Saab prowadzą rozmowy na temat wspólnego uczestnictwa w konkursie na nowe samoloty szkolenia zaawansowanego dla US Air Force (T-X).

Wspólne zaoferowanie dwumiejscowej wersji Gripena, lub jego pochodnej, a następnie wybór jako nowego samolotu szkolenia zaawansowanego dla US Air Force, może przynieść korzyści zarówno Szwedom, jak i Boeingowi / Zdjęcie: Saab

Wiadomość taką przekazał tygodnik Defense News, powołując się na różne źródła przemysłowe. Według informacji ze Szwecji, w negocjacje zaangażowani są prezes Saaba, Håkan Buskhe, przemysłowiec Marcus Wallenberg i szef działu Electronic Defense Systems w Saab, Micael Johansson. Rozmowy są już w zaawansowanym stadium i prawdopodobnie zakończą się powodzeniem.

Byłby to pierwszy w historii przypadek współpracy w dziedzinie wojskowości pomiędzy Boeingiem i Saabem. Produkty obydwu przedsiębiorstw – F/A-18 Hornet i Gripen – od wielu lat rywalizują ze sobą na światowych rynkach.

Rzecznik Saab North America, John Belanger nie zaprzeczył pogłoskom, jednak nie podał żadnych szczegółów. Prowadzimy z Boeingiem wiele dyskusji dotyczących możliwości współpracy, podobnie jak z innymi potentatami z USA. Jeżeli zakończą się one porozumieniem, udzielimy dodatkowych informacji – stwierdził Belanger.

Natomiast rzeczniczka Boeinga Karen Fincutter powiedziała, że prowadzone są prace studialne dotyczące możliwości (zaproponowania w konkursie T-X) istniejących i nowych statków powietrznych. Wszelkie porozumienia o współpracy zostaną anonsowane w odpowiednim czasie.

Początkowo Boeing twierdził, że zamierza zaoferować US Air Force całkowicie nową konstrukcję. Zawarcie porozumienia z Saabem oznacza, że w grę wchodzić może dwumiejscowy Gripen, po wybudowaniu belek uzbrojeniowych i wyposażenia elektronicznego, z silnikiem o mniejszym ciągu. W ostateczności, jeżeli nie zdecydowano by się na bezpośrednie użycie szwedzkiego samolotu, na jego bazie mogłaby powstać podobna konstrukcja, z zastosowaniem tych samych technologii i rozwiązań.

Zdaniem analityków korzyści ze współpracy odniosłyby obydwa przedsiębiorstwa. W przypadku zwycięstwa w konkursie T-X Szwedzi zyskaliby zastrzyk finansowy, a także możliwość sprzedaży samolotów do krajów od dawna kupujących amerykańskie uzbrojenie i kopiujących schematy stosowane przez siły zbrojne USA. Natomiast Boeing nie musiałby ponosić kosztów związanych z opracowaniem nowego samolotu, który byłby dostępny niemal natychmiast.

Wystosowanie zapytania ofertowego przez US Air Force w konkursie T-X zaplanowane jest na rok budżetowy 2016, jednak w maju br. odłożono na nieokreśloną przyszłość Dzień Przemysłu związany z tym projektem (Dzień Przemysłu T-X odłożony, 2013-05-20). Termin uzyskania wstępnej zdolności bojowej planowano na rok budżetowy 2023-2024. Pod uwagę brane jest nabycie 350 samolotów. Pozostali potencjalni konkurenci to  Hawk AJT, oferowany przez BAE Systems i Northrop Grummana,  T-50 Golden Eagle, którego promują Lockheed Martin i  Korean Aerospace Industries oraz T-100 (wersja M-346 Master) zgłoszony przez General Dynamics i Alenię Aermacchi.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.