Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Problemy techniczne HMS Triumph

Marynarka wojenna, 12 listopada 2013

Jeden z brytyjskich okrętów podwodnych typu Trafalgar, HMS Triumph (S93), od ponad tygodnia znajduje się na terenie portu morskiego w Gibraltarze. Okręt został unieruchomiony z powodu wykrycia usterek.

HMS Triumph (S93) został przyjęty do służby 12 października 1991. Jest najmłodszym z rodziny atomowych OP typu Trafalgar. Okręt ma 85,4 m długości i 9,8 m szerokości. Wyporność nawodna wynosi 4740 t, a pełna – 5298 t. Jednostka rozwija prędkość do 32 w. W 2011 Triumph brał udział w ostrzale wojsk reżimu Muammara Kaddafiego / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Problemy HMS Triumph zaczęły się pod koniec października. W trakcie rutynowego przejścia wodami Morza Śródziemnego, załoga jednostki wykryła bliżej niesprecyzowane usterki, wskutek czego dowódca jednostki podjął decyzję o zawinięciu do Gibraltaru.

Według nieoficjalnych informacji przekazywanych przez miejscową prasę, powodem unieruchomienia HMS Triumph była awaria elementów układu napędowego brytyjskiego atomowego okrętu. Nie wiadomo, jak długo zostanie w Gibraltarze i czy będzie w stanie wrócić o własnych siłach do macierzystego portu w bazie w Devonport na południu kraju.

Co ciekawe, opisywana sytuacja nie jest pierwszą tego typu w przypadku brytyjskich Trafalgarów. W 2000 podobnej awarii doznała inna jednostka tego typu, HMS Tireless (S88). Okręt musiał pozostać w Gibraltarze przez 12 miesięcy. Co zrozumiałe, fakt ten spotkał się ze stanowczym sprzeciwem ze strony władz w Madrycie.

Pozostając w sporze terytorialnym z Londynem o prawo do kontroli Gibraltaru, Hiszpanie zinterpretowali unieruchomienie HMS Tireless jako zwykłą zagrywkę, której celem było wymierzenie Madrytowi politycznego policzka (Konflikt wokół Gibraltaru, 2013-02-07, HMS Westminster w Gibraltarze, 2013-08-20). Dlatego też podobnych kontrowersji będzie można spodziewać się także i tym razem, szczególnie w przypadku, gdyby usunięcie awarii HMS Triumph miało zająć kilka miesięcy.

Awarie układu napędowego Trafalgarów są coraz częstszym zjawiskiem, w dużej mierze wynikającym z ich wieku (Wyciek na HMS Tireless, 2013-02-18). Pierwsze jednostki tego typu wchodziły do służby na początku lat 1980. Remedium na obecną bolączkę floty podwodnej Royal Navy ma być stopniowe wprowadzanie do linii nowocześniejszych okrętów podwodnych typu Astute (Kolejny Astute nazwany, 2013-09-23, Debiut operacyjny Astute coraz bliżej, 2013-04-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.