Reklama
Reklama

Problemy techniczne HMS Triumph

Jeden z brytyjskich okrętów podwodnych typu Trafalgar, HMS Triumph (S93), od ponad tygodnia znajduje się na terenie portu morskiego w Gibraltarze. Okręt został unieruchomiony z powodu wykrycia usterek.

HMS Triumph (S93) został przyjęty do służby 12 października 1991. Jest najmłodszym z rodziny atomowych OP typu Trafalgar. Okręt ma 85,4 m długości i 9,8 m szerokości. Wyporność nawodna wynosi 4740 t, a pełna – 5298 t. Jednostka rozwija prędkość do 32 w. W 2011 Triumph brał udział w ostrzale wojsk reżimu Muammara Kaddafiego / Zdjęcie: MO Wielkiej Brytanii

Problemy HMS Triumph zaczęły się pod koniec października. W trakcie rutynowego przejścia wodami Morza Śródziemnego, załoga jednostki wykryła bliżej niesprecyzowane usterki, wskutek czego dowódca jednostki podjął decyzję o zawinięciu do Gibraltaru.

Według nieoficjalnych informacji przekazywanych przez miejscową prasę, powodem unieruchomienia HMS Triumph była awaria elementów układu napędowego brytyjskiego atomowego okrętu. Nie wiadomo, jak długo zostanie w Gibraltarze i czy będzie w stanie wrócić o własnych siłach do macierzystego portu w bazie w Devonport na południu kraju.

Co ciekawe, opisywana sytuacja nie jest pierwszą tego typu w przypadku brytyjskich Trafalgarów. W 2000 podobnej awarii doznała inna jednostka tego typu, HMS Tireless (S88). Okręt musiał pozostać w Gibraltarze przez 12 miesięcy. Co zrozumiałe, fakt ten spotkał się ze stanowczym sprzeciwem ze strony władz w Madrycie.

Pozostając w sporze terytorialnym z Londynem o prawo do kontroli Gibraltaru, Hiszpanie zinterpretowali unieruchomienie HMS Tireless jako zwykłą zagrywkę, której celem było wymierzenie Madrytowi politycznego policzka (Konflikt wokół Gibraltaru, 2013-02-07, HMS Westminster w Gibraltarze, 2013-08-20). Dlatego też podobnych kontrowersji będzie można spodziewać się także i tym razem, szczególnie w przypadku, gdyby usunięcie awarii HMS Triumph miało zająć kilka miesięcy.

Awarie układu napędowego Trafalgarów są coraz częstszym zjawiskiem, w dużej mierze wynikającym z ich wieku (Wyciek na HMS Tireless, 2013-02-18). Pierwsze jednostki tego typu wchodziły do służby na początku lat 1980. Remedium na obecną bolączkę floty podwodnej Royal Navy ma być stopniowe wprowadzanie do linii nowocześniejszych okrętów podwodnych typu Astute (Kolejny Astute nazwany, 2013-09-23, Debiut operacyjny Astute coraz bliżej, 2013-04-11).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.