Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Avidyne czy Garmin?

Lotnictwo cywilne, 29 maja 2008

Cirrus Design w ubiegłym tygodniu ogłosił, że oferuje do swoich małych samolotów rodziny SR22, zestaw awioniczny Garmin G1000. Nie oznacza to jednak natychmiastowej rezygnacji z systemów Avidyne.

Nowy kokpit SR22, zabudowany systemem Garmina. Przedstawiciele Cirrusa oferują go, jako dopełnienie oferty opartej na awionice Avidyne / Zdjęcie: Cirrus Design

Avidyne od 2003 dostarcza dla samolotów Cirrus SR20 i SR22 zestawy awioniczne typu Entegra. Składają się z dwóch 10-calowych wyświetlaczy: jeden przekazuje dane dotyczące lotu, drugi jest ekranem wielofunkcyjnym. Dzięki wykorzystaniu Entegry, samoloty Cirrusa stały się pierwszymi, lekkimi maszynami sportowo-turystycznymi ze szklanym kokpitem.

Avidyne opiera swój zestaw w dużej mierze o podzespoły innych producentów. GPS to urządzenie Garmina, a autopilot pochodzi z S-TEC. Dzięki stosunkowo prostej konstrukcji, udało się uzyskać dużą funkcjonalność przy stosunkowo niskiej cenie.

Wyświetlacz podstawowych danych o locie Avidyne Entegra / Zdjęcie: Avidyne Corp.

Jednak w ostatnich latach konkurencja podążyła śladem Cirrusa, instalując nowe systemy awioniki. Przebijaja ofertę, instalując system Garmin G1000, najbardziej nowoczesny i zaawansowany technicznie w swojej klasie. Jest on obecnie oferowany przez Beechcrafta, Cessnę, Diamonda, Money i Tigera. Wyświetlacze Garmina są większe, a cały system zapewnia większe możliwości. Integruje bowiem systemy nawigacji GPS, radiostacje i transponder dla odbioru informacji o ruchu lotniczym. W części samolotów będzie jedynym źródłem informacji o pracy silnika czy zapasie paliwa.

Dlatego również Cirrus Design przystosował swoje SR22 GTS i GTS Turbo do zamontowania G1000. Tak zmodernizowane samoloty reklamowane są jako lotnicza rewolucja. Wydarzenie spowodowało poważne zaniepokojenie Avidyne. Jest to o tyle uzasadnione, że Cirrus Design jest głównym odbiorcą zestawów Entegra (w 2007 wytwórnia zbudowała 710 samolotów, niemal wszystkie były wyposażone w te systemy).

Wyświetlacz Garmina. Choć zapewnia zdecydowanie większe możliwości, jest bardziej skomplikowany w obsłudze / Zdjęcie: Cirrus Design

Jednocześnie stało się to okazją do porównań obu systemów awionicznych. Większość ekspertów jest zgodna - Avidyne nie powinno obawiać się, że Garmin G1000 całkowicie wyprze Entegrę. Po pierwsze, system nadal oferowany jest przez Cirrusa, w wariancie standardowym. Po drugie, jest on zdecydowanie tańszy, o ok. 50 tys. USD. Podstawowa wersja SR22 GTS kosztuje 477 tys., natomiast GTS z Garminem - 526 tys. USD. Po trzecie, mimo, że Entegra nie oferuje tak zaawansowanych możliwości, co G1000, jest o wiele prostszy.

Według pilotów, instrukcję obsługi Entegry można przyswoić w kilka kwadransów. Bardzo łatwe jest również obsługiwanie wyświetlaczy. Tymczasem stopień skomplikowania G1000 i liczba dostępnych funkcji powoduje, że wykorzystywanie pełnych możliwości systemu może zabrać niezbyt wprawnemu pilotowi zbyt dużo czasu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.