Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe Jelcze dla wojska

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 30 listopada 2013

Wczoraj MON podpisało umowę na dostawę 910 samochodów Jelcz 442.32. Wartość porozumienia to prawie 674 mln złotych.

Prototyp nowego Jelcza 442.32, zaprezentowany podczas tegorocznego MSPO / Zdjęcie: Paweł K. Malicki

Jelcz 442.32 to ciężarówka zaprojektowana na potrzeby wojska przez Jelcz-Komponenty, należące do Huty Stalowa Wola. Premiera wozu miała miejsce podczas tegorocznego MSPO (Nowy Jelcz dla wojska, 2013-09-02).

Kontrakt na dostawę pojazdów podpisali szef Inspektoratu Uzbrojenia, gen. bryg. Sławomir Szczepaniak i dyrektor naczelny Jelcz-Komponenty, Władysław Czubak. W ramach kontraktu wojsko pozyska 910 samochodów średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 oraz pakiety logistyczny i szkoleniowy. Wartość podpisanego kontraktu to blisko 674 mln złotych. Całość sprzętu oraz wyposażenia ma trafić do wojska w latach 2014-2018. Pierwotnie kontrakt miał być podpisany kilka dni temu, ale z powodu ostatnich kłopotów MON i dymisji wiceministra Skrzypczaka, ceremonię przeniesiono na piątek.

Pakiet logistyczny obejmuje zestawy remontowe (ZR-1 i ZR-2) oraz przenośne zestawy diagnostyczne. Pakiet szkoleniowy zawiera wyposażenie Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu w plansze poglądowe, prezentacje multimedialne, filmy instruktażowe i model pojazdu w skali 1:1. Umowa przewiduje również prowadzenie szkoleń dla mechaników baz remontowych warsztatów technicznych, szkolenia instruktorów oraz szkolenie kierowców w zakresie eksploatacji i  obsługiwania pojazdów.

Zakup ma związek z prowadzoną wymianą samochodów ciężarowych będących obecnie w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Większość z ponad 16 tys. pojazdów używanych przez WP - ponad 13 tys. - stanowi model Star 266/266M, którego produkcja zakończyła się w 2000. W 2006 zaprzestano wytwarzania jego zmodyfikowanych odmian Starów 944 i 1466. I to właśnie najstarsze ciężarówki Star typu będzie zastępował nowy Jelcz 442.32. Warto zwrócić uwagę, że następcą wozu w układzie 6x6 o doskonałych właściwościach terenowych będzie pojazd w układzie 4x4.

Zakup 910 Jelczy 442.32 będzie pierwszą transzą dostaw. Zgodnie z dyrektywą zamówień obronnych kolejne będą realizowane w trybie kontynuacji, przez co najmniej następne 5 lat. Podpisana umowa stanowi kolejny krok na drodze realizacji zapisów Planu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013-2022 (130 mld zł na modernizację, 2012-12-12).

O wyborze spółki Jelcz-Komponenty przez MON zdecydował, oprócz korzystnej oferty i atrakcyjnej ceny, fakt, że jest to producent krajowy. Samochody, które będą trafiały do SZ RP, mają być w przyszłości wyposażane w silniki powstające w nowo tworzonym Centrum Silników Wojskowych (Centrum Silników Wojskowych w Poznaniu, 2013-10-28). Nie jest jednak pewne, jakie jednostki napędowe trafią do ciężarówek z pierwszej transzy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.