Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kosztowna naprawa USS Chancellorsville

Marynarka wojenna, 31 grudnia 2013

Koszt naprawy uszkodzonego przez cel powietrzny BQM-74E krążownika typu Ticonderoga, USS Chancellorsville (CG 62), wyniesie co najmniej 30 mln USD (90,3 mln PLN).

USS Chancellorsville (CG 62) został przyjęty do służby 4 listopada 1989. Portem macierzystym okrętu jest Naval Base San Diego. Przed wypadkiem z udziałem celu powietrznego BQM-74E, okręt miał zostać czasowo przebazowany na zachodnie wody Oceanu Spokojnego / Zdjęcie: US Navy

Dla przypomnienia, w połowie listopada br. USS Chancellorsville przechodził próby morskie o wybrzeży Kalifornii. Specjalnie w celu oceny funkcjonowania systemów obserwacji i analizy pola walki okrętu, wystrzelono w jego kierunku cel powietrzny BQM-74E.

Z niewyjaśnionych do tej pory przyczyn, operatorzy z Naval Base Ventura County, z której wystrzelony został BQM-74E, utracili kontrolę nad nim. Cel powietrzny zmienił zaprogramowany kurs i skierował się bezpośrednio na okręt, trafiając w element nadbudówki.

Uszkodzenie powstałe wskutek uderzenia celu powietrznego BQM-74E w nadbudówkę USS Chancellorsville

W oficjalnym oświadczeniu US Navy brak jest szczegółowych informacji dotyczących całego zdarzenia. Według lokalnych mediów, częściowo powołujących się na anonimowe źródła w marynarce wojennej USA, najbardziej prawdopodobną przyczyną całego zdarzenia był awaria układu sterowania BQM-74E. Część komentatorów nie wyklucza jednak możliwości przejęcia nad nim kontroli przez podmioty trzecie.

Naprawa okrętu zajmie pół roku i będzie kosztować co najmniej 30 mln USD (90,3 mln PLN) / Zdjęcia: Fox 5 San Diego

Zastanawiający jest brak reakcji pokładowych systemów samoobrony, które powinny wykryć zbliżające się zagrożenie i spróbować je wyeliminować. Najwięcej zarzutów kierowanych jest pod adresem systemów obrony bezpośredniej Phalanx CIWS Block 1B. Bardzo prawdopodobne, że w chwili zdarzenia pozostawały one wyłączone, ze względu na scenariusz całej próby, który nie zakładał fizycznej eliminacji symulowanego zagrożenia.

Naprawa uszkodzeń USS Chancellorsville zajmie pół roku i będzie kosztować amerykańskiego podatnika co najmniej 30 mln USD. Okręt pozostanie wyłączony z czynnej służby i będzie stacjonować na terenie macierzystego portu w San Diego. Warto zaznaczyć, że realizowane próby morskie były elementem przygotowań CG 62 poprzedzających jego przebazowanie do Azji, gdzie miał służyć na zachodnich wodach Oceanu Spokojnego.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.