Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sprzedaż Eclipse 400 rozpoczęta

Lotnictwo cywilne, 04 czerwca 2008

Zgodnie z zapowiedziami, blisko rok trwało podjęcie decyzji władz Eclipse Aviation, w sprawie rozpoczęcia produkcji małego samolotu odrzutowego Eclipse 400. Od kilku dni oferowany jest on do sprzedaży.

4-miejscowy samolot o maksymalnej masie startowej zaledwie 2 150 kg ma kosztować 1,35 mln USD (czyli o 50 tys. więcej niż Cirrus Jet). Jego długość to 9,7 m, a rozpiętość skrzydeł - 12 m. Będzie napędzany silnikiem Pratt & Whitney Canada PW615F, takim samym jak Cessna Citation Mustang. Tyle, że Cessna ma ich dwa, a Eclipse jeden. Oba samoloty osiągną jednak podobną maksymalną prędkość przelotową, pierwszy 630 km/h, drugi 610 km/h. Citation Mustang ma jednak dwa razy większa masę i zabiera na pokład 6 osób / Zdjęcie: Eclipse Aviation

Eclipse Aviation udało się, jako drugiemu przedsiębiorstwu na świecie (zaraz po renomowanej Cessnie), certyfikować model bardzo lekkiego odrzutowca (VLJ) - Eclipse 500 (zobacz: Odrzutowiec z internetowej aukcji). Do 30 maja 2008 spółka sprzedała już 200 egz. tego modelu.

Maszyny należące do klasy VLJ nie mogą mieć maksymalnej masy startowej powyżej 4,5 t, zabierają na pokład 4-8 osób i są szybszą alternatywą dla samolotów z silnikami turbośmigłowymi.

Pierwotnie, w 1998 zakładano, że 6-osobowa Eclipse 500 będzie kosztować poniżej 1 mln USD. W 2006, po zakończeniu budowy prototypu, informowano, że z uwagi na stosunkowo małe wymiary i brak zbędnych luksusów, samolot będzie kosztować jedynie 1,52 mln za egz., a więc zdecydowanie mniej niż najgroźniejsze, lepiej wyposażone konstrukcje konkurencji - Citation Mustang czy Embraer Phenom 100 - których cena oscyluje wokół 3 mln USD.

W momencie rozpoczęcia sprzedaży cena wzrosła jednak do 1,85 mln, a dzisiaj przekroczyła 2,15 mln USD. Tymczasem już wkrótce na rynku będą dostępne o wiele tańsze samoloty jednosilnikowe, np. Diamond D-Jet czy Cirrus Jet (zobacz: Trzeci prototyp D-Jeta, Montowanie V1), których cena nie powinna znacząco przekroczyć 1,5 mln USD.

Eclipse Aviation musiała się przygotować do konkurowania również z tymi konstrukcjami. W ścisłej tajemnicy, przy pomocy specjalistów z Swift Engineering, w ekspresowym tempie zaprojektowano i zbudowano demonstrator, nazwany Eclipse 400, który zaprezentowano w czasie ubiegłorocznych targów lotniczych w Oshkosh. Władze spółki stwierdziły wtedy, że zdecydują o skierowaniu go produkcji po analizie rynku. Okazało się, że prognozy były na tyle obiecujące, by kilka dni temu rozpocząć jego sprzedaż.

Pierwsi chętni, rekrutujący się z klientów na Eclipse 500, będą mogli do 25 lipca kupić nowy model ze 125-tysięczną zniżką. Później, a więc po rozpoczęciu tegorocznych targów w Oshkosh, samolot trafi do normalnej sprzedaży.

Eclipse Aviation przewiduje pierwsze dostawy w ostatnim kwartale 2011.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.