Wczoraj w powietrze wzbił się drugi przedseryjny Bombardier CSeries 100.
Wczoraj w zakładach Bombardiera w Mirabel oblatano drugi przedseryjny samolot komunikacji regionalnej CSeries 100 (FTV2, znaki rejestracyjne C-GWYD). Załogę stanowili kapitan Andris Andy Litavniks, pierwszy oficer William Muz Colquhoun i inżynier prób w locie Ken Slaughter. W trakcie lotu, trwającego nieco ponad 2 h, samolot rozwinął prędkość 333 km/h i wzniósł się na wysokość 3962 m.
Oblatany kilka miesięcy temu pierwszy CS100 (FTV1) wykonał w ciągu kolejnych pięciu tygodni zaledwie kilka lotów (Planowy przestój CSeries, 2013-11-04). Pod koniec listopada ub. r. próby nieco zintensyfikowano, przeprowadzając m. in. podejścia do lądowania IFR w międzynarodowym porcie lotniczym Montreal-Pierre Elliott Trudeau.
Pierwszy CS100 posłuży przede wszystkim do zbadania właściwości aerodynamicznych samolotu w całym zakresie obwiedni obciążeń dopuszczalnych. Natomiast zadaniem FTV2 będzie zebranie dodatkowych danych, które potwierdzą wyniki prób pierwszego prototypu. Oprócz tego będzie on używany do prób niezawodności awioniki i innych instalacji płatowcowych.
Bombardier zapowiada, że pozostałe CS100 przeznaczone do prób zostaną oblatane w bieżącym roku. Ogółem w próbach w locie, które mają zająć 2400-2500 h i zostać zrealizowane w ciągu 12 miesięcy, weźmie udział 5 przedseryjnych CS100. Następnie dołączą do nich 2 CS300 (Lion Air chcą kupić CSeries 300, 2013-09-27).