Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

B-2 wrócił do linii po pożarze

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 09 stycznia 2014

Dopiero 4 lata po pożarze przedziału silnikowego bombowca stealth B-2A Northrop Grumman zakończył jego naprawę. Samolot w połowie grudnia 2013 wrócił do służby w USAF.

Naprawiony po pożarze B-2A ląduje w bazie Whiteman / Zdjęcie: USAF – Staff Sgt. Alexandra M. Boutte

Northrop Grumman zakończył naprawę bombowca stealth B-2A nr 88-0332 (AV-11) Spirit of Washington po pożarze jego przedziału silnikowego z lutego 2010. W związku z wcześniejszym zamknięciem linii produkcyjnej i potrzebą opracowania nowych technologii napraw struktur kompozytowych koncern potrzebował prawie 4 lata, by przeprowadzić prace naprawcze. M.in. do usunięcia zwęglonego pokrycia samolotu wykorzystano kulki z suchego lodu. Wiele części trzeba było zregenerować, a inne pochodziły z magazynów USAF. Naprawę wspomagała 509th Bomb Wing Maintenance Group.

Pentagon nie ujawnił kosztów naprawy. Wiadomo, że pierwotny koszt budowy bombowca B-2A, z kosztami programu rozwojowego, badań i produkcji, wynosił 2,1 mld USD (ok. 3 mld USD w cenach 2013). Według US Air Force, uszkodzony bombowiec odzyskał status samolotu w pełni operacyjnego. Obecnie stacjonuje w bazie Whiteman w stanie Missouri, gdzie wykonał pierwszy lot 16 grudnia 2013.

Do pożaru B-2A w lutym 2010 doszło w czasie rozruchu napędu w bazie Andersen na Guam. W efekcie poważnym zniszczeniom uległ przedział silników i część pozostałej struktury samolotu. Pierwotnie USAF oceniły straty jako nieznaczne, jednak już po roku podano, że są one znaczące. Bombowiec przemieszczono wówczas do Palmdale w Kalifornii, gdzie poddano go naprawie.

Obecnie w uzbrojeniu USAF znajduje się 20 bombowców B-2A z 21 wyprodukowanych (jeden – AV-12 uległ całkowitemu zniszczeniu w 2008, Pierwsza katastrofa B-2, 2008-02-23). AV-11 został oblatany w 1994.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.