Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Taranis oblatany

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 05 lutego 2014

Z półrocznym opóźnieniem poinformowano o oblocie brytyjskiego bbsl Taranis.

Taranis podczas lotu, najprawdopodobniej nad poligonem Woomera w Australii

Dzisiaj Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii i BAE Systems ujawniły informację o oblocie demonstratora bojowego bezzałogowego statku latającego stealth Taranis (Trwają testy Taranisa, 2013-10-27). Pierwszy lot bbsl odbył się 10 sierpnia 2013, na nieujawnionym poligonie (prawdopodobnie był to Woomera w Australii, gdzie wcześniej testowano bsl Mantis, BAE SYSTEMS pokazało Mantisa, 2008-07-16 i Fury, Uzbrojony bezpilotowiec BAE Systems, 2008-06-12). Podczas 15 minutowego lotu Taranis, którym kierował pilot doświadczalny Bob Fraser wykonał doskonały start, rotację, wznoszenie i lądowanie. 17 lutego wykonano drugi lot.

Pierwszy lot bbsl Taranis odbył się 10 sierpnia 2013, na nieujawnionym poligonie, prawdopodobnie Woomera w Australii

Demonstrator bezzałogowca Taranis został oficjalnie ujawniony w lipcu 2010. Pierwsze próby naziemne realizowano w zakładach BAE Systems w Warton. Po nich przeprowadzono kompleksowy, szczegółowy program prób przed oblotem, obejmujący m.in. szkolenie pilotów bezzałogowca, pomiary skutecznej powierzchni rozproszenia fal radarowych, integrację naziemnej stacji kierowania. W kwietniu 2013 wykonano próby kołowania na lotnisku w Warton.

Następnie Taranis wraz z niezbędną infrastrukturą naziemną został przewieziony na poligon na pokładzie transportowca C-17 Globemaster ze składu Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii). Tam, po ponownym zmontowaniu bezzałogowca przeprowadzono sprawdzenie instalacji pokładowych i próby diagnostyczne. W lipcu bbsl wykonał serię prób kołowania z dużą prędkością. Po oblocie, w ubiegłym roku wykonano wiele innych lotów, z których najdłuższe trwały ok. 1 h, na różnych wysokościach i z różnymi prędkościami.

Próby kołowania Taranisa na lotnisku BAE Systems w Warton / Zdjęcia: BAE Systems

Jak informuje BAE Systems, w projekcie i budowie Taranisa wzięli udział naukowcy aerodynamicy i inżynierowie zajmujący się systemami z 250 przedsiębiorstw z Wielkiej Brytanii, m.in. BAE Systems, Rolls-Royce, GE Aviation i QinetiQ. Na prace poświęcono łącznie 1,5 mln rbh.

Budżet programu zamknął się na razie kwotą 185 mln GBP (932,7 mln zł), asygnowaną wspólnie przez Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii i brytyjski przemysł. Jest to o 45 mln GPB (226,9 mln zł) więcej w porównaniu z przewidywanymi kosztami. Co więcej, oblot Taranisa odbył się 2 lata później niż pierwotnie planowano.

Brytyjscy planiści przewidują, że po 2030 RAF będą dysponowały flotą załogowych i bezzałogowych bojowych statków powietrznych, które będą razem wykonywały zadania obrony powietrznej i uderzeniowe. Wyniki prób Taranisa będą znaczącym wkładem w następnych programach rozwojowych bojowych bezzałogowych statków powietrznych.

Kilka dni temu premier Wielkiej Brytanii David Cameron i prezydent Francji Francois Hollande, podpisali porozumienie w sprawie dwuletniego studium realizowalności związanego z bezzałogowcami, wartości 120 mln GBP (ok. 605 mln zł). Ich wykonawcami będą BAE Systems i Dassault Aviation. Obydwa przedsiębiorstwa zakończyły właśnie prace określone jako Future Combat Air System Demonstration Programme Preparation Phase (Studium przygotowawcze programu demonstracyjnego przyszłego bojowego statku powietrznego). Dalsze działania będą opierać się m.in. na analizach programów Taranis i nEUROn (Europejski klub bezzałogowców, 2013-11-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.