Z półrocznym opóźnieniem poinformowano o oblocie brytyjskiego bbsl Taranis.
Dzisiaj Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii i BAE Systems ujawniły informację o oblocie demonstratora bojowego bezzałogowego statku latającego stealth Taranis (Trwają testy Taranisa, 2013-10-27). Pierwszy lot bbsl odbył się 10 sierpnia 2013, na nieujawnionym poligonie (prawdopodobnie był to Woomera w Australii, gdzie wcześniej testowano bsl Mantis, BAE SYSTEMS pokazało Mantisa, 2008-07-16 i Fury, Uzbrojony bezpilotowiec BAE Systems, 2008-06-12). Podczas 15 minutowego lotu Taranis, którym kierował pilot doświadczalny Bob Fraser wykonał doskonały start, rotację, wznoszenie i lądowanie. 17 lutego wykonano drugi lot.
Demonstrator bezzałogowca Taranis został oficjalnie ujawniony w lipcu 2010. Pierwsze próby naziemne realizowano w zakładach BAE Systems w Warton. Po nich przeprowadzono kompleksowy, szczegółowy program prób przed oblotem, obejmujący m.in. szkolenie pilotów bezzałogowca, pomiary skutecznej powierzchni rozproszenia fal radarowych, integrację naziemnej stacji kierowania. W kwietniu 2013 wykonano próby kołowania na lotnisku w Warton.
Następnie Taranis wraz z niezbędną infrastrukturą naziemną został przewieziony na poligon na pokładzie transportowca C-17 Globemaster ze składu Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytanii). Tam, po ponownym zmontowaniu bezzałogowca przeprowadzono sprawdzenie instalacji pokładowych i próby diagnostyczne. W lipcu bbsl wykonał serię prób kołowania z dużą prędkością. Po oblocie, w ubiegłym roku wykonano wiele innych lotów, z których najdłuższe trwały ok. 1 h, na różnych wysokościach i z różnymi prędkościami.
Jak informuje BAE Systems, w projekcie i budowie Taranisa wzięli udział naukowcy aerodynamicy i inżynierowie zajmujący się systemami z 250 przedsiębiorstw z Wielkiej Brytanii, m.in. BAE Systems, Rolls-Royce, GE Aviation i QinetiQ. Na prace poświęcono łącznie 1,5 mln rbh.
Budżet programu zamknął się na razie kwotą 185 mln GBP (932,7 mln zł), asygnowaną wspólnie przez Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii i brytyjski przemysł. Jest to o 45 mln GPB (226,9 mln zł) więcej w porównaniu z przewidywanymi kosztami. Co więcej, oblot Taranisa odbył się 2 lata później niż pierwotnie planowano.
Brytyjscy planiści przewidują, że po 2030 RAF będą dysponowały flotą załogowych i bezzałogowych bojowych statków powietrznych, które będą razem wykonywały zadania obrony powietrznej i uderzeniowe. Wyniki prób Taranisa będą znaczącym wkładem w następnych programach rozwojowych bojowych bezzałogowych statków powietrznych.
Kilka dni temu premier Wielkiej Brytanii David Cameron i prezydent Francji Francois Hollande, podpisali porozumienie w sprawie dwuletniego studium realizowalności związanego z bezzałogowcami, wartości 120 mln GBP (ok. 605 mln zł). Ich wykonawcami będą BAE Systems i Dassault Aviation. Obydwa przedsiębiorstwa zakończyły właśnie prace określone jako Future Combat Air System Demonstration Programme Preparation Phase (Studium przygotowawcze programu demonstracyjnego przyszłego bojowego statku powietrznego). Dalsze działania będą opierać się m.in. na analizach programów Taranis i nEUROn (Europejski klub bezzałogowców, 2013-11-20).