Dziś w zakładach Airbusa w Warszawie zaprezentowano najnowszą wersję samolotu szkolnego Orlik.
Pierwszy publiczny pokaz najnowszej wersji samolotu szkolnego PZL-130, oznaczonej jako Orlik MPT (Multi Purpose Trainer) miał miejsce w stołecznych zakładach Airbus Defence and Space (dawnych PZL Warszawa-Okęcie). Na uroczystość przybyli także: Dowódca Generalny RSZ gen. broni pil. Lech Majewski, politycy, attache wojsk lotniczych innych krajów oraz przedstawiciele Grupy Airbus.
Program Orlik MPT został zapoczątkowany w 2011, po podpisaniu umowy pomiędzy Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych i ówczesnymi zakładami EADS PZL Warszawa-Okęcie. W jego ramach postanowiono wyposażyć samolot w awionikę glass cockpit, bazując na doświadczeniu zdobytym podczas realizacji programu śmigłowca bojowego W-3PL Głuszec (Prace przy Głuszcach, 2012-02-03).
W przedsięwzięcie zaangażowano także inne polskie przedsiębiorstwa – CTM, KONTRON, Instytut Lotnictwa, ATM i ETC – PZL. Opracowanie Orlika MPT kosztowało 37 mln zł. Większą część tej kwoty wyłożył Airbus. Około 30% wspomnianej sumy pochodziło z funduszy europejskich.
Samolot został opracowany na bazie wersji PZL-130 TC-II Garmin, mającej zmodyfikowane skrzydło oraz zabudowany silnik Pratt & Whitney PT6A-25C i fotele katapultowe Martin-Baker Mk 11L (Orlik z Garminem, 2010-09-22). Najnowsza wersja, oznaczana także jako Orlik TC-II GC (glass cockpit) została wyposażona w 2 wielofunkcyjne wskaźniki w kabinach ucznia-pilota i instruktora. W kabinie ucznia zabudowano wskaźnik przezierny (HUD), a w kabinie instruktora – jego repetytor.
Orlik MPT wyposażono także w wojskowe radiostacje NAV/COM i nowy komputer zarządzający awioniką.. Oświetlenie kabiny załogi zostało przystosowane do lotów nocnych. Samolot otrzymał także automatyczny trymer steru kierunku, instalację odladzania śmigła i układ ABS. Opcjonalnie możliwe jest zabudowanie w kabinach trzeciego wskaźnika, instalacji przeciwoblodzeniowej skrzydeł i usterzenia, systemu stabilizacji lotu i układu identyfikacji swój-obcy (IFF).
Producent reklamuje Orlika MPT jako narzędzie szkoleniowe, spełniające wymagania Sił Powietrznych RP w zakresie wprowadzenia do podstaw pilotażu zgodnego z samolotem AJT (M-346 Master, Podpisanie umowy na M-346 dla Sił Powietrznych , 2014-02-27) i F-16. Może on wykonywać misje powietrze-powietrze, zwalczając przy pomocy wirtualnego uzbrojenia (kierowane pociski rakietowe i działko) przeciwnika znajdującego się w zasięgu wzroku, jak i poza zasięgiem widzialności (BVR), w walkach manewrowych od 1 na 1 do 4 na 4 (w tym po 3 cele wirtualne), a także powietrze-powierzchnia, wykonując rozpoznanie i symulowane zwalczanie celów naziemnych lub nawodnych stacjonarnych i ruchomych, używając do tego celu wirtualnych pocisków rakietowych, bomb i działka.
Przedstawiciele Airbus Defence and Space wspomnieli także o możliwości opracowania wersji uzbrojonej, oznaczonej jako ACS. Samolot ten mógłby przenosić na 6 węzłach podskrzydłowych uzbrojenie o łącznej masie ok. 500 kg.
Oblot prototypowego Orlika MPT ma nastąpić przed końcem bieżącego miesiąca. Obecnie szacuje się, że w ciągu następnych 10 lat wojska lotnicze krajów z całego świata zakupią 1640 nowych turbośmigłowych samolotów szkolnych. Producent liczy, że Orlik MPT zdobędzie 10% rynku. Pod uwagę brani są nabywcy z krajów Afryki, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu i Europy (Nowy Orlik poleci do Marakeszu , 2013-12-12).
Niedawno Inspektorat Uzbrojenia (IU) rozpoczął analizę rynku dotyczącą możliwości modernizacji samolotu turbośmigłowego PZL-130 Orlik TC-I do wersji TC-II glass cockpit. Przedsięwzięcia ma objąć 12 samolotów używanych obecnie przez Siły Powietrzne (Kolejna modernizacja Orlika, 2014-01-13).