Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Doskonalszy Gripen NG

Lotnictwo wojskowe, 14 marca 2014

Saab ujawnił szczegóły konstrukcji najnowszego samolotu wielozadaniowego Gripen NG.

Saab liczy na sprzedaż 350-400 Gripenów E w ciągu następnych 20 lat / Rysunek: Saab

Obecnie w zakładach Saab w Linköping rozpoczęto już produkcję elementów dwóch przedseryjnych Gripenów E. Oblot pierwszego z nich zaplanowano w połowie 2015. Samolot ten przeznaczony będzie przede wszystkim do prób płatowca i układu sterowania lotem. Kolejny Gripen E wzbije się w powietrze rok później i zostanie użyty do prób urządzeń łączności taktycznej.

Po zakończeniu analiz w/w badań, wszelkie niezbędne zmiany konstrukcyjne zostaną wprowadzone w trzecim przedseryjnym samolocie, który będzie miał konfigurację odpowiadającą docelowym Gripenom E. Jego oblot nastąpi na początku 2017.

Produkcja seryjna rozpocznie się zaraz potem. W pierwszych miesiącach 2018 Saab zamierza uzyskać wojskowy Certyfikat Typu, co umożliwi rozpoczęcie dostaw samolotów dla Flygvapnet (wojsk lotniczych Szwecji, Fundusze na seryjne Gripeny E, 2013-12-19) i Schweizer Luftwaffe (wojsk lotniczych Szwajcarii, 3,1 mld CHF za Gripeny?, 2013-01-18).

Produkcja nowego, seryjnego Gripena E ma trwać 18 miesięcy. Natomiast proces wytwarzania samolotu przebudowywanego ze starszych wersji, z ponownym użyciem instalacji paliwowej i klimatyzacji, fotela wyrzucanego, wiatrochronu i owiewki oraz lotek, zajmie ok. 1 roku.

W odróżnieniu od protoplasty, Gripen E będzie miał 5 wręg kadłuba z litali. Część ogonowa kadłuba zostanie przekonstruowana, w celu umożliwienia zabudowania silnika General Electric F414G-39E.

Dodatkowy wlot w dolnej części statecznika pionowego zapewni dopływ powietrza do drugiej instalacji klimatyzacji, służącej do chłodzenia radiolokatora z anteną fazowaną Selex ES Raven ES-05 i układów walki elektronicznej. Samolot zostanie też wyposażony w termolokacyjny układ śledzenia i namierzania Selex Skyward-G i nowy układ identyfikacji swój-obcy (IFF).

Innymi zmianami, widocznymi na pierwszy rzut oka, będą przekonstruowane wloty powietrza do silnika i koło podwozia przedniego o większej średnicy. Podwozie główne będzie chowane w skrzydłach, co zapewni zwiększenie pojemności zbiorników paliwa w kadłubie o 40%. Pod kadłubem zostaną zabudowane dwa dodatkowe węzły podwieszeń. Maksymalna masa startowa Gripena E wynosić ma 16,5 t, a masa własna konstrukcji – ok. 6,4 t.

Producent liczy na sprzedaż 350-400 Gripenów E w ciągu następnych 20 lat. Rozpoczęto już rozmowy z Brazylią na temat przeznaczenia dwumiejscowych Gripenów F, które mogą służyć do szkolenia i/lub wykonywania misji uderzeniowych przez wojska lotnicze tego kraju (Dwumiejscowy Gripen F dla Brazylii , 2014-02-06). Oprócz tego Flygvapnet zamierzają docelowo zwiększyć liczbę zamówionych Gripenów E do 80.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.