Między lipcem i grudniem 2008 w szwajcarskiej bazie lotniczej Emmen odbędą się próby samolotów, z których zostanie wybrany następca myśliwców F-5E/F Tiger.
W ramach programu Partial Tiger Replacement (TTE) poszukiwany jest następca dla 54 szwajcarskich F-5, których wycofywanie rozpocznie się w 2010 (zobacz: Następcy szwajcarskich F-5). Pierwotnie wysłano zapytanie ofertowe dla czterech producentów: Boeinga (F/A-18E/F Super Hornet), EADS (Eurofighter), Dassault Aviation (Rafale) i Gripen International (JAS 39 Gripen). 1 maja z rywalizacji wycofali się jednak Amerykanie i do etapu prób przystąpią jedynie 3 modele samolotów.
Rozpoczną się one 28 lipca. Zostanie wtedy zainaugurowany prawie 4-tygodniowy cykl prób Gripena. Później, w dniach 13 października do 7 listopada testowany będzie Rafale, by od 10 listopada do 5 grudnia sprawdzać Eurofightera.
Wszystkie próby będą wykonane zgodne z jednym scenariuszem. Producenci dostarczą dwuosobowe wersje samolotów. Pierwszym pilotem będzie oficer szwajcarskich wojsk lotniczych, drugim, oblatywacz producenta. Testy mają określić zdolności bojowe poszczególnych samolotów, a także kwestie związane z ich naziemną obsługą. W ramach prób każdy samolot odbędzie ok. 30 lotów, korzystając z bazy Emmen, jak również Meiringen, Sion i Payerne.
Szwajcarzy, po porównaniu wyników prób, jak również oferowanych cen jednostkowych i kosztów związanych z wdrożeniem nowych maszyn, zwrócą się do producentów o przedstawienie kolejnej, skorygowanej oferty. Raport z wyników ich porównania powinien zostać stworzony w maju 2009. W lipcu przyszłego roku oczekiwana jest ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy.