Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

B787 o kolejny miesiąc później

Lotnictwo cywilne, 05 lipca 2008

Poważne uszkodzenie środkowej części kadłuba w zakładach kooperanta Boeinga, Global Aeronautica LLC, spowoduje opóźnienie montażu 4. prototypu B787 Dreamliner i - prawdopodobnie - wydłuży okres oczekiwania na pierwszy seryjny samolot o miesiąc.

Hala montażu trzech pierwszych prototypów B787. Stojący na pierwszym planie pomalowany samolot jest już po ceremonii roll-out. Jego miejsce powinien już był zająć 4. prototyp. Na razie jest to jednak niemożliwe, z powodu fatalnego błędu pracownika Finmeccanica / Zdjęcie: Boeing

Łączne opóźnienie programu Dreamlinera szacowane jest na 14 miesięcy (zobacz: B787 bez kolejnego opóźnienia?). Koncern już trzykrotnie musiał zapowiadać termin przesunięcia oblotu samolotu i rozpoczęcia jego dostaw. Był to jeden z podstawowych czynników zmniejszenia się wartości rynkowej jego akcji; o ok. 30% w ciągu ostatniego roku.

Wiosna 2008 była dla Boeinga bardziej łaskawa. Zdementowano doniesienia o kolejnym opóźnieniu. Odbyły się udane testy instalacji elektrycznej.

Niestety, na początku lipca przedstawiciele koncernu musieli poinformować o poważnym problemie. Opracowująca środkowa część kadłuba Global Aeronautica LLC, spółka z udziałem Finmeccanica SpA's Alenia North America, nie dotrzymała terminu przekazania tego elementu dla 4. prototypu samolotu. Został on poważnie uszkodzony przez jednego z pracowników Finmeccanica. Do tej pory nie dotarł do zakładów montażu finalnego w Everett.

Yvonne Leach, rzeczniczka prasowa Boeinga poinformowała, że może to doprowadzić do opóźnienia oblotu prototypu o miesiąc. W związku z tym przesunie się cały program badań, koniecznych do zdobycia certyfikatu dopuszczenia do lotów. Ze względu na napięty program testów, opóźnienia prawdopodobnie nie da się już nadrobić. 4. prototyp przeznaczony jest przede wszystkim do prób układu napędowego.

Leach odmówiła odpowiedzi na pytanie o szczegóły incydentu. Według nieoficjalnych informacji, do zespolenie elementów kadłuba pracownik Finmeccaniaca użył złych złączek, w efekcie czego zniszczona została kompozytowa struktura poszycia.

Pocieszeniem dla władz Boeinga są dane dotyczące sprzedaży w II kwartale 2008. Amerykański gigant dostarczył 126 samolotów pasażerskich. Od początku roku było ich łącznie 241 egz., co daje już niemal pewność istotnego zwiększenia produkcji w stosunku do 2007, kiedy przekazano odbiorcom 441 samolotów (zobacz: A jednak Boeing, chociaż...).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.