Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rekordowe dostawy Embraera

Lotnictwo cywilne, 08 lipca 2008

Brazylijski Embraer dostarczył w pierwszym półroczu 97 samolotów, czyli o 59% więcej niż w 2007. Jednocześnie portfel zamówień wzrósł do 20,7 mld USD.

Legacy 600, podstawowy samolot dyspozycyjny Embraera wkrótce stanie się samolotem prezydenckim w Ekwadorze. By zachować zdolność rozwoju, Brazylijczycy zdecydowali jednak o wprowadzeniu na rynek dwóch nowych modeli: MSJ i MLJ (zobacz: Nowe odrzutowce Embraera) / Zdjęcie: Embraer

2008 jest wyjątkowo udany dla Impresa Brasileira de Aeronautica SA (Embraer). Korzystając w koniunktury, producent dostarczył w pierwszym półroczu 81 samolotów regionalnych, w tym 46 rodziny Embraer 190/195, 30 nieco mniejszych modeli 170/175 i 5 ERJ 145. Wyprodukował równie 16 samolotów dyspozycyjnych Legacy 600. Dane te pozwalają przypuszczać, że Brazylijczycy wykonają założony w ubiegłym roku pułap produkcji: 195-200 egz.

W 2007 dostarczyli odbiorcom 169 maszyn (zobacz: Rekordowy rok Embraera). Przedstawiciele przedsiębiorstwa zdają sobie jednak sprawę, że bieżący rok prawdopodobnie będzie ostatnim okresem wzrostu sprzedaży samolotów regionalnych. Wynika to z analiz zapotrzebowania przewoźników i faktu wchodzenia w najbliższym czasie na rynek konkurencyjnych modeli z Chin (ARJ21), Rosji (Suchoi Superjet 100) i Japonii (Mitsubishi Regional Jet).

Mimo tego Embraer powiększył w ciągu ostatnich 6 miesięcy także swój portfel zamówień. Pod koniec 2007 był on wart 18,8 mld USD, a dzisiaj już prawie 21 mld. Tworzy go 478 samolotów, głównie modelu 195. Swój udział w tym mają również PLL LOT, które 17 stycznia podpisały umowę o dostawie 12 Embraerów 175 za 372 mln USD (zobacz: Nowe Embraery dla PLL LOT). Jednak największym odbiorcą jest tani, amerykański przewoźnik JetBlue, który zamówił 104 Embraery 190, a odebrał do tej pory jedynie 35 egz.

Poważnym sukcesem, tyle, że już głównie w wymiarze propagandowym, jest wybór dyspozycyjnego Legacy 600, jako samolotu prezydenta Ekwadoru. Embraer pokonał w przetargu ATR 42-500, a we wstępnej fazie również samoloty Gulfstreama i Bombardiera.

W danych przedstawionych przez Embraera nie ma na razie odniesień do portfela zamówień na lekkie odrzutowce Phenom 100 i 300. Przedstawiciele producenta poinformowali jednak, że do tej pory zebrano potwierdzone zamówienia na ok. 800 samolotów. Ich wartość katalogową można szacować na 3-5 mld USD.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.