Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rekordowy rok Embraera

Lotnictwo cywilne, 10 stycznia 2008

Impresa Brasileira de Aeronautica SA (Embraer) opublikował dane dotyczące sprzedaży w 2007. Producent zbudował 169 samolotów, osiągając założone rok wcześniej cele.

Mimo rekordowej dla Embraera sprzedaży w 2007, kierownictwo przedsiębiorstwa liczy się z prawdopodobną stagnacją na rynku odrzutowych samolotów regionalnych w ciągu najbliższych lat. Szansą na zagospodarowanie mocy produkcyjnych maszyn tego typu może okazać się projekt stworzenia wojskowego samolotu transportowego C-390. Zgłosił się już pierwszy ewentualny nabywca. Paradoksalnie jest nim brazylijska poczta, które wyraziła chęć zakupu 5, a docelowo 20-25 samolotów transportowych tego typu / Rysunek: Embraer

Najbardziej udany był dla przedsiębiorstwa 4 kwartał, podobnie jak dla innych producentów lotniczych, korzystających z rosnącej koniunktury na rynku. Embraer dostarczył w ostatnich 4 miesiącach roku 45 samolotów regionalnych, 14 odrzutowców dyspozycyjnych Legacy 600 i dwa samoloty na zamówienie rządowe - łącznie 61 maszyn. Zwiększenie produkcji (średnio o 30% w stosunku do 2006), wymagało m.in. przyjęcia nowych pracowników i wprowadzenia trzyzmianowej pracy na części wydziałów.

Był to kolejny rok wzrostu produkcji zakładów, po kryzysie początku obecnej dekady (w 2003 dostarczono odbiorcom tylko 101 samolotów regionalnych).

4 kwartał zaowocował również zwiększeniem portfela zamówień, który osiągnął rekordową wartość 18,8 mld USD. 9 Embraerów 170 zamówiły japoński Suzuyo i Virgin Nigeria. 19 samolotów modelu 190 zamówiły natomiast TACA z Salwadoru, saudyjski NAS Air, Virgin Nigeria. Dodatkowo amerykański Republic Airways Holdings potwierdził opcję na 11 Embraerów 175. Daje to łącznie 50 samolotów, co nie jest rewelacyjnym wynikiem, szczególnie w porównaniu z producentami dużych samolotów pasażerskich: Boeingiem o Airbusem.

Dane te są jednak zgodne z przewidywaniami analityków rynku odrzutowych samolotów regionalnych. Przewidują oni, że choć Embraer umocni się na pozycji lidera, nie zwiększy już znacząco swojej sprzedaży (zobacz: 3800 samolotów regionalnych w 10 lat). Po pierwsze, z powodu wzrastającego zainteresowania wolniejszymi, ale tańszymi samolotami turbośmigłowymi, po drugie - ze względu na pojawienie się konkurentów z Chin (ARJ21), Rosji (Suchoi Superjet 100) i Japonii (Mitsubishi Regional Jet).

Identyczne prognozy przedstawia Embraer. Zakładają one, że w ciągu najbliższych lat - od 2008 począwszy - roczna produkcja ustabilizuje się na poziomie 195-200 egzemplarzy. Później może się nawet zmniejszyć.

By uniknąć stagnacji, Embraer zdecydował się rozpocząć produkcję samolotów dynamicznie rozwijających się rynków: bardzo lekkich samolotów odrzutowych, reprezentowanych przez Phenoma 100 i odrzutowych samolotów dyspozycyjnych (cięższy Phenom 300). Te dwa modele są obecnie zamawiane w dziesiątkach egzemplarzy kwartalnie. Brazylijski producent planuje, że w tym roku zbuduje 10-15 Phenomów 100, a w przyszłym 120-150 samolotów obu modeli (zobacz: Rekordowe zamówienie na Phenoma 300).

Jednocześnie Embraer rozważa wejście na rynek transportowych samolotów wojskowych. Istnieją plany stworzenia odrzutowego samolotu C-390, o udźwigu 19 t., bazującego na rozwiązaniach największych samolotów regionalnych. Przyszłość tego projektu nie jest jednak zdecydowana.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.