Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Eurosatory 2014: Debiut VAB Mark 3

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 18 czerwca 2014

Na Eurosatory Renault pokazał kołowy transporter opancerzony VAB Mark 3 6x6.

Na Eurosatory zadebiutowała najnowsza i największa odmiana transportera opancerzonego VAB Mk 3 / Zdjęcie: Michał Jarocki

Pojazd pokazany w Paryżu to najnowsza odmiana używanych od połowy lat 1970. kołowych transporterów opancerzonych VAB (Véhicule de l'Avant Blindé) (Wsparcie techniczne francuskich Protectorów, 2013-07-08; VAB z Pilarem, 2012-01-06). Do tej pory producent, francuski Renault Trucks Defense, dostarczył pięć tysięcy tych wozów do 15 państw.

Transporter opancerzony VAB Mk III występuje w odmianie sześciokołowej. Producent częściowo tłumaczy to masą oraz rozmiarami pojazdu

Wystawiany pojazd, opracowany z własnej inicjatywy producenta, oferowany jest w pięciu odmianach: transportera opancerzonego z 10-osobowym desantem uzbrojonego w 7,62 mm lub 12,7-mm karabin maszynowy w ręcznie sterowanej obrotnicy lub zsmu; bojowego wozu piechoty z 7-osobowym desantem, uzbrojonego w armatę 20-30 mm w wieży BAE Systems TRT-25/30, CMI CPWS 20-25 (taka była skompletowana z pojazdem na Eurosatory) lub Nexter ARX-30; wozu dowodzenia z czterema stanowiskami dowódczymi uzbrojonego w zsmu z 7,62-mm karabinem maszynowym; opancerzonego ambulansu zdolnego do przewożenia do 4 rannych na noszach; oraz 120-mm samobieżnego moździerza, np. TDA 2R2M (2R2M dla włoskich Freccia, 2008-11-04; Oman kupi moździerze 2R2M, 2008-02-15) z dwuosobową obsługą i zapasem amunicji liczącym 40 granatów, uzbrojonego w zsmu z 7,62-mm karabinem maszynowym. Dodatkowo możliwe jest stworzenie odmian specjalizowanych – samobieżnych zestawów przeciwlotniczych oraz wyrzutni przeciwpancernych.

Wnętrze przedziału załogi VAB Mk 3 w odmianie transportera opancerzonego /Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Masa całkowita prezentowanego na Eurosatory VAB Mark 3 wynosi 20 t. Jego ładowność, to 4-4,5 t. Dla porównania, masa VAB używanych przez wojska lądowe Francji to 13-14 t. Nowy wóz jest też większy. Jego długość wynosi 6,7 m, szerokość 2,6 m, a wysokość 2,2 m.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra