Chęć udziału w przetargu na nowe tankowce dla wojsk lotniczych Republiki Korei zgłosiły Boeing i Israel Aerospace Industries. Airbus nie wydał jeszcze oświadczenia.
Jak wiadomo, na początku br. rząd w Seulu ogłosił zamiar jak najszybszego pozyskania nowych wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących dla Daehanminguk Gong-gun (DG, wojsk lotniczych Republiki Korei) (Przyspieszenie zakupu tankowców dla HKG, 2013-11-29). Wartość przedsięwzięcia szacowana jest na ok. 1,4 mld USD (4,27 mld zł). Rozstrzygnięcie ma nastąpić do końca br.
Dotychczas swój udział w przetargu potwierdziły Boeing i Israel Aerospace Industries. Amerykanie oferują swój najnowszy wyrób – KC-46A Pegasus. Jest to konstrukcja będąca połączeniem kadłuba Boeinga 767-200 ze skrzydłami modelu 767-300. Samolot wyposażony jest w sztywny przewód do podawania paliwa, będący modyfikacją urządzenia zabudowanego w tankowcach KC-10 Extender. Oblot pierwszego przedseryjnego KC-46A zaplanowano w 3. kw. br.
Natomiast Izraelczycy proponują Boeinga 767-300ER. Wielozadaniowe tankowce-transportowce dla DG będą przebudowane z samolotów odkupionych od linii lotniczych. Dotychczas IAI może pochwalić się dostarczeniem pojedynczego 767 MMTT dla wojsk lotniczych Kolumbii i zwycięstwem w przetargu na nowe tankowce dla wojsk lotniczych Brazylii (Brazylia wybiera nowe tankowce, 2013-03-15).
Trzeci z potencjalnych konkurentów – koncern Airbus Defence & Space, którego flagowym produktem jest A330 MRTT, nie potwierdził jeszcze oficjalne udziału w południowokoreańskim przetargu. Jednak przedstawiciele europejskiego przedsiębiorstwa informowali już wcześniej, że są żywotnie zainteresowani konkursem ogłoszonym przez Seul (Transatlantycki przelot saudyjskich MRTT, 2014-06-11).