Pentagon nadal zamierza do końca tego roku zamówić 1600 samochodów patrolowych klasy MRAP, jednak lżejszych i mniejszych od dotychczas pozyskiwanych.
Kanadyjski oddział General Dynamics Land Systems otrzymał kolejne zamówienie na samochody RG-31 Mk5E, dla US Marine Corps. Tym razem będą to 773 pojazdy o szacowanej wartości 552 mln USD. Większość prac zostanie wykonana w kraju producenta pierwszej wersji RG-31, w RPA, reszta w USA.
Podpisana umowa jest częścią ostatniego pakietu zamówień, na łącznie 1600 pojazdów, co zamyka proces pozyskania ponad 15 300 samochodów patrolowych, zabezpieczonych przed skutkami wybuchów min (zobacz: Największe zamówienie na MRAP). Jednocześnie jest przejawem zmiany nastawienia Pentagonu, do kwestii wyposażania sił zbrojnych w pojazdy tej klasy.
Do tej pory większość takich samochodów, z pełnym ładunkiem, ma masę od 15 do 22 t. Okazało się to bardzo kłopotliwe, szczególnie w czasie transportu, ale również i w bieżącej eksploatacji. Doszło do kilku groźnych wypadków, związanych z zarwaniem drogi przez ciężki pojazd czy jego wywróceniem się przy ostrych manewrach (zobacz: Słabości MRAP).
Tymczasem RG-31 w wersji podstawowej, z pełnym ładunkiem, ma masę 8,5 t. Pentagon liczy również na powstanie znacznie odchudzonych modeli innych producentów. Przedstawiciele ministerstwa zapowiedzieli, że nie będą zamawiali pojazdów MRAP Kategorii II, lepiej opancerzonych i zapewniających ochronę załodze w przypadku wybuchów min o sile aż 21 kg TNT. Tyle, że największe z nich mają masę nawet 30 t.