Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Włoskie F-35 za 13 mld euro

Lotnictwo wojskowe, 05 września 2014

Całkowity koszt udziału Włoch w programie JSF oraz zakupu i eksploatacji 90 samolotów wielozadaniowych F-35 wyniesie ok. 13 mld euro.

Udział w programie JSF kosztować ma włoskich podatników ok. 13 mld euro. Suma ta obejmuje okres eksploatacji samolotów do 2050. Nikt nie oszacował, ile pochłonie eksploatacja F-35 po tej dacie / Zdjęcie: US Air Force

Podczas niedawnego posiedzenia włoskiego parlamentu, odbyła się debata, dotycząca kontynuowania udziału Włoch w programie JSF (Włosi chcą mniej F-35, 2014-02-11). W jej trakcie partie lewicowe żądały natychmiastowego wycofania się z przedsięwzięcia. Natomiast partie prawicowe były za kontynuowaniem go, jednak pod dwoma warunkami: wykazania osiągów i niezawodności oraz dołączenia pilotów Aeronautica Militare (wojsk lotniczych) do zespołu zajmującego się próbami F-35 (Postępy w próbach F-35, 2014-08-27).

Tatiana Basilio, należąca do opozycyjnego Ruchu 5 Gwiazd, opisała koszty, jakie podatnicy poniosą w związku z zakupem 90 samolotów wielozadaniowych F-35A/B. Według przedstawionych przez nią dokumentów będzie to suma ok. 13 mld EUR (54,5 mld zł). Dotychczas Włochy wydały na program JSF ok. 2,7 mld EUR (11,3 mld zł). Przedstawione poniżej sumy nie uwzględniają eksploatacji F-35 po roku 2050.

Zgodnie z danymi przedstawionymi przez p. Basilio zakup 90 samolotów F-35A/B, wraz z pakietem wsparcia logistycznego pochłonie 10 mld EUR (42 mld zł). 750 mln EUR (3,15 mld zł) wydano na zakończony już etap wstępnego rozwoju konstrukcji. Etap produkcji i dalszego dopracowania kosztować ma 657 mln EUR (2,75 mld zł).

Wydatki na utworzenie zakładów w bazie Cameri to 795,6 mln EUR (3,33 mld zł). W najlepszym razie pracę znajdzie w nich 1815 osób, czyli o wiele mniej niż deklarowano, gdy Włochy przystępowały do programu JSF.

Oprócz tego Aeronautica Militare wydadzą 465 mln EUR (1,95 mld zł) na rozbudowę infrastruktury w bazach, gdzie stacjonować będą F-35A. Podany niżej podział kosztów opracowano w grudniu 2012. Według niego modernizacja bazy Amendola kosztować ma 100 mln EUR (419 mln zł) (z kwoty tej wydano już 19 mln EUR), a bazy Grottaglie – 140 mln EUR (587 mln zł) (wydano 4 mln EUR).

Zabudowanie nowoczesnych pomocy nawigacyjnych w bazie Cameri kosztować ma 3,6 mln EUR (15 mln zł). Oprócz tego niezbędne jest wydanie 87,5 mln EUR (367 mln zł) na modernizacje w bazie Ghedi (prace rozpoczną się w 2016) i 48 mln EUR (201 mln zł) na unowocześnienie bazy Decimomannu na Sardynii.

Modernizacja lotniskowca Cavour (Problemy włoskiego lotnictwa, 2012-05-16) i przystosowanie go do operowania z jego pokładu F-35B to koszt 87,5 mln EUR (367 mln zł), w tym 4,8 mln EUR (20 mln zł) na wdrożenie systemu informacji logistycznych (ALIS), którego zadaniem ma być nie tylko śledzenie każdego F-35 w trakcie jego eksploatacji, realizacja zadań diagnostycznych płatowca, awioniki i zespołu napędowego, oraz zapewnienie terminowych dostawy odpowiednich części zamiennych w żądane miejsce, ale także możliwość tworzenia, zapisywania i odtwarzania wszystkich misji bojowych. Z sumy tej wydano na razie 10 mln EUR (42 mln zł).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.