Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Oficjalny oblot Orlika MPT

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 06 października 2014

Dziś w Dęblinie odbył się oficjalny oblot samolotu szkolnego Orlik MPT.

Oficjalny lot nowego Orlika MPT trwał nieco ponad kwadrans. W kabinie samolotu zasiedli Krzysztof Galus, szef pilotów doświadczalnych warszawskich zakładów Airbus Defence and Space i kpt. pil. Dariusz Stachurski, lider Zespołu Akrobacyjnego Orlik / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Dzisiaj na terenie 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbył się oficjalny oblot najnowszego samolotu szkolnego PZL 130 Orlik MPT (Multi Purpose Trainer, Prezentacja Orlika MPT, 2014-03-07). Samolot, wyposażony w zmodernizowaną awionikę, jest wersją rozwojową PZL-130 Orlik TC II Garmin, eksploatowanego przez polskie Siły Powietrzne. Z tego powodu jest też niekiedy oznaczany jako PZL-130 Orlik TC II Glass Cockpit.

W uroczystości wzięli udział przedstawiciele MON, SZ RP, zakładów przemysłu lotniczego i administracji państwowej. Wiceminister ON Czesław Mroczek stwierdził, że dzięki modernizacji Orlik zyskuje nowe życie i ma przed sobą perspektywę wieloletniej służby w Siłach Powietrznych. Orlik zawsze będzie podstawowym samolotem do szkolenia polskich pilotów. To polska myśl techniczna – światowe rozwiązanie, dodał minister Mroczek.

W rzeczywistości Orlik MPT wzbił się po raz pierwszy w powietrze 23 maja br. Był to tzw. oblot techniczny, wykonany po 2 miesiącach prób naziemnych wszystkich instalacji pokładowych i zespołu napędowego oraz zintegrowaniu awioniki glass cockpit z rezerwowymi elementami awioniki, komputerowym systemem zarządzania stanem płatowca, antenami i instalacją elektryczną.

Do dzisiejszego dnia Orlik MPT spędził w powietrzu już 30 godzin. W trakcie lotów zweryfikowano prawidłowe działanie zespołu napędowego, instalacji pokładowych: hydraulicznej i klimatyzacji, układu sterowania hamulcami, układu sterowania klapami oraz podstawowej i awaryjnej instalacji podwozia.

Zbadano także ergonomię nowej konfiguracji kabiny załogi, rękojeści drążka sterowego i dźwigni mocy. W trakcie tego etapu sprawdzono również działanie nowych radiostacji, urządzeń nawigacyjnych (TACAN/DME, VOR/ILS/MKR) i przyrządów pilotażowych (AHRS, ISFD) oraz podstawowe i zaawansowane funkcj pilotażowo-nawigacyjne nowej awioniki. W efekcie samolot uzyskał Stałe dopuszczenie do lotów w kategorii Specjalnej.

W drugim etapie prób będzie sprawdzane działanie poszczególnych funkcji awioniki, automatycznego trymera steru kierunku, skuteczności działania instalacji przeciwoblodzeniowej zespołu napędowego oraz systemu hamowania przeciwpoślizgowego, który podczas przyziemienia oraz hamowania w fazie lądowania i przerwanego startu zapobiega blokowaniu kół podwozia.

Dotychczas warszawskie zakłady Airbus Defence and Space zmodernizowały 16 Orlików do wersji TC-II. Obecnie resort obrony prowadzi analizę rynku, dotyczącą oferty modernizacji kolejnych 12 samolotów, wersji TC-I do wersji TC II Glass Cockpit (Kolejna modernizacja Orlika, 2014-01-13). Faza analityczno-koncepcyjna przedsięwzięcia ma zakończyć się w br.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.