Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy zmodernizowany Rafale M

Lotnictwo wojskowe, 08 października 2014

Dassault przekazał DGA pierwszy pokładowy samolot wielozadaniowy Rafale M, zmodernizowany do standardu F3.

Pierwszy Rafale M, zmodernizowany do standardu F3

Przedsiębiorstwo Dassault Aviation poinformowało o przekazaniu francuskiej agencji ds. zamówień uzbrojenia (DGA), pierwszego pokładowego samolotu wielozadaniowego Rafale M, zmodernizowanego do standardu F3. Uroczystość odbyła się 3 października w zakładach w Merignac.

Rafale M10 jest jednym z transzy 10 samolotów tego typu, jakie dla potrzeb AviationNavale (lotnictwa marynarki wojennej) wyprodukowano pod koniec lat 1990., w celu zastąpienia przestarzałych F-8 Crusader, używanych od 1964. Ich zdolności bojowe były ograniczone do wykonywania zadań obrony powietrznej i wywalczenia przewagi w powietrzu (standard F1).

Obecnie wszystkie Rafale dla AviationNavale i Armee de l’Air (wojsk lotniczych Francji) są produkowane w standardzie F3. Starsze samoloty, w standardzie F2 można unowocześnić bardzo łatwo. Jednak modernizacja wersji F1 do F3 wymaga znacznie więcej wysiłku. W 2009 podpisano umowę dotyczącą tej kwestii. Jej sygnatariuszami byli Dassault Aviation, Thales, MBDA, Sagem, SIAé  i Marine Nationale (marynarka wojenna Francji). W ramach modernizacji do standardu F3 Rafale M wyposażane są w nowe komputery i wyświetlacze w kabinie, przekonstruowaną instalację elektryczną i nowy układ samoobrony Spectra. Są one także przystosowane do zabudowania nowej anteny fazowanej i podwieszenia różnorodnego uzbrojenia. Dostawy zmodernizowanych Rafale M potrwają do 2017.

Dostawy unowocześnionych Rafale M zakończą się w 2017 / Zdjęcia: Dassault Aviation

Samoloty zmodernizowane do standardu F3 są zdolne do zwalczania celów powietrznych przy użyciu pocisków Mica IR/EM i 30-mm działka. Od 2018 do wyposażenia wejdą także pociski Meteor (Ostatnie próby Meteora , 2014-07-07). Oprócz tego mogą też wykonywać uderzenia na cele naziemne przy użyciu bomb kierowanych GBU-12/24, Hammer i pocisków manewrujących Scalp oraz zwalczać cele morskie, m.in. używając pocisków Exocet AM39 Block 2. Rafale F3 są też przystosowane do przenoszenia pocisków ASMP-A z głowicami nuklearnymi (Ciężkozbrojny Rafale , 2014-01-24). Do wykonywania zadań rozpoznawczych używany jest zasobnik Areos. Samoloty mogą też podawać paliwo innym Rafale, używając podwieszanego zasobnika z przewodem elastycznym.

Dotychczas Dassault Aviation dostarczyło 133 ze 180 Rafale zamówionych przez rodzime siły zbrojne. Ich flota wylatała łącznie 120 tys. h, z czego ponad 16 tys. h w trakcie misji bojowych. Francuskie Rafale brały udział w działaniach nad Afganistanem, Libią, Mali, Republiką Środkowoafrykańską. Obecnie są zaangażowane w walki z islamistami na terenie Iraku (Rafale przeciw islamistom, 2014-09-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.