Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe silniki dla B-52?

Lotnictwo wojskowe, 20 października 2014

US Air Force Global Strike Command rozważa możliwość wymiany zespołów napędowych bombowców B-52H.

Zespół napędowy B-52H stanowi 8 silników Pratt & Whitney TF33-P-3/103 / Zdjęcie: US Air Force

Gen. broni Stephen Wilson optuje za wymianą przestarzałych silników Pratt & Whitney TF33-P-3/103, jakie służą do napędu bombowców strategicznych B-52H. Ich produkcja zakończyła się w latach 1980. Jednak nie jest to zadanie łatwe, ze względu na trudności w pozyskaniu odpowiednich funduszy. W zapisach budżetowych na 2016 nie planuje się takiego przedsięwzięcia.

Gen. Wilson stawia za przykład lotnictwo cywilne, gdzie wymiana silników na nowsze modele jest jednym z podstawowych rozwiązań, zapewniających zmniejszenie kosztów eksploatacji, dzięki obniżeniu zużycia paliwa i ilości roboczogodzin niezbędnych do wykonania obsługi technicznej. Według przedstawionych przez niego analiz, zabudowanie nowych silników w B-52H przyniosłoby wymierne korzyści dopiero w połowie lat 2030., ale biorąc pod uwagę, że bombowce te mają pozostać w służbie co najmniej do lat 2040, jest to opłacalne (Modernizacja B-52H, 2014-01-12).

Zdaniem analityka grupy Teal, Richarda Aboulafii, nowym silnikiem dla B-52H mógłby być Pratt & Whitney PW2000, używany przez transportowce C-17 Globemaster. Przedstawiciele producenta silników nie ujawniają żadnych szczegółów, dodając, że istnieje wiele opcji, które są obecnie dyskutowane z US Air Force.

Głównym problemem związanym z modernizacją zespołu napędowego jest jednak struktura budżetu wojsk lotniczych, który podzielony jest m. in. na wydatki związane z zakupami oraz z eksploatacją i obsługą, rozliczane niezależnie. Oznacza to, że kwota zaoszczędzona na użytkowaniu nowych silników nie zostanie uznana za zysk i odliczona od sumy wydanej na ich zakup. Według Aboulafii, problemy związane z wydatkami na obronność uniemożliwią realizację wymiany silników B-52H.

Dodatkowym wyzwaniem jest też kwestia przekonstruowania istniejących gondoli silnikowych, w celu zabudowania w nich PW2000. Skonstruowanie nowych zespołów raczej nie wchodzi w grę, ze względu na konieczność przeprowadzenia prób w locie, które pochłonęłyby dodatkowe fundusze i czas.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.