Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

USMC wcześniej wycofa Harriery

Lotnictwo wojskowe, 04 listopada 2014

Dowództwo US Marine Corps postanowiło o 5 lat wcześniej wycofać ze służby samoloty Harrier.

Wyposażone w Harriery eskadry lotnictwa USMC, stacjonujące w bazach na wschodnim wybrzeżu USA, przesiądą się na F-35 do 2020. Jednostki z zachodniego wybrzeża zakończą proces wymiany sprzętu w 2025 / Zdjęcie: US Navy

Według najnowszych planów Dowództwa US Marine Corps, pionowzloty AV-8B Harrier II zostaną wycofane ze służby w 2025, czyli o 5 lat wcześniej, niż zakładano poprzednio (Harriery tankują z Voyagera, 2014-10-16). W zamian wydłużona zostanie trwałość użytkowa samolotów wielozadaniowych F/A-18 Hornet, które pozostaną w służbie do 2029-2030.

Wcześniej planowano, że jako pierwsze zostaną wycofane F/A-18D. Według aktualnych analiz i wyliczeń zmiana planów pozwoli na zaoszczędzenie ponad 1 mld USD (3,4 mld zł) do 2030.

Docelowo obydwa typy, a także EA-6B Prowler – zostaną zastąpione jednym – F-35B. Pierwszą jednostką, która w roku budżetowym 2016 wymieni AV-8B na F-35B będzie eskadra uderzeniowa VMA-211. Pozostałe eskadry Harrierów, stacjonujące w bazach na wschodnim wybrzeżu USA przesiądą się na nowe samoloty do 2020. Jednostki z zachodniego wybrzeża zakończą proces wymiany sprzętu w 2025. Zwiększenie tempa produkcji F-35B z 20 do 24 samolotów rocznie pozwoli na przyspieszenie programu o 4 lata.

W międzyczasie AV-8B należące do USMC zostaną poddane modernizacji. Zabudowane zostaną nowe terminale wiadomości tekstowych, łącze informacyjne Link 16  i być może nowe łącze informacyjne o dużej prędkości przesyłudanych, a także wyrzutniki flar i dipoli ALE-47 V2 i urządzenia ostrzegające o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną ALR-67. Harriery zostaną też przystosowane do przenoszenia zasobników walki elektronicznej ALQ-164.

Zakończenie integracji zasobnika Litening umożliwi samodzielne podświetlanie celów dla pocisków powietrze-powierzchnia AGM-65E Maverick i bomb kierowanych GBU-54 Laser JDAM. W planach jest też uzbrojenie Harrierów marines w pociski powietrze-powietrze AIM-120C/D AMRAAM i AIM-9X Block II Sidewinder. Próby w locie AV-8B uzbrojonego w AIM-120 mają rozpocząć się w 2016 (USMC chce modernizować Harriery, 2013-05-22).

Od przyszłego roku zmieni się dostawca części zamiennych dla AV-8B. Zamiast od Boeinga będą one pozyskiwane z Naval Supply Systems Command, dzięki zakupowi Harrierów wycofanych ze służby w W. Brytanii (Harriery tylko na części, 2011-11-25).

Także flota Hornetów zostanie poddana modernizacjom. W samolotach od 17. serii produkcyjnej wymieniona zostanie struktura środkowej części kadłuba. Trwałość użytkowa struktury 110 F/A-18A-D zostanie wydłużona do ponad 8 tys. h. Kolejnych 129 Hornetów oczekuje na przeglądy. Oprócz tego ok. 150 F/A-18C/D będzie miało trwałość użytkową wydłużoną do ponad 10 tys. h. Hornety USMC otrzymają nowe komputery i wskaźniki. Ich uzbrojenie stanowić mają pociski APKWS, AIM-120D i AIM-9X Block II.

Docelowo Dowództwo US Marine Corps zamierza nabyć 353 F-35B i 67 F-35C. Wejdą one w skład 9 eskadr, wyposażonych w 16 F-35B każda, 5 eskadr liczących po 10 F-35B i 4 eskadry po 10 F-35C, bazujące na pokładach lotniskowców. Oprócz tego lotnictwo USMC ma dysponować 2 eskadrami rezerwowymi (po 10 F-35B) i dwiema jednostkami szkolnymi, w skład których wejdzie po 25 F-35B (Kolejne próby F-35B zakończone , 2014-07-31).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra