Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dreamliner lata na biopaliwie

Lotnictwo cywilne, 04 grudnia 2014

Boeing przeprowadził pierwszy w historii lot z użyciem biopaliwa uzyskanego z olejów roślinnych i tłuszczów z odpadów pochodzenia zwierzęcego.

Ekologiczny demonstrator napędzany mieszaniną paliwa green diesel i tradycyjnej nafty lotniczej startuje do historycznego lotu / Zdjęcie: Boeing

Wczoraj Boeing przeprowadził pierwszy w świecie lot z wykorzystaniem powszechnie dostępnego, używanego w transporcie lądowym, biopaliwa (green diesel). W jego trakcie lewy silnik testowego ekologicznego Dreamlinera napędzany był mieszaniną złożoną w 15% z paliwa green diesel i w 85 % z tradycyjnej nafty lotniczej. Lot był przeprowadzony we współpracy z amerykańskimi władzami lotniczymi FAA oraz przedsiębiorstwami Rolls-Royce i Pratt & Whitney. Paliwo przygotowało EPIC Aviation.

 Green diesel daje ogromną szansę na uczynienie biopaliwa lotniczego bardziej dostępnym i przystępnym cenowo dla naszych klientów – powiedziała Julie Felgar, dyrektor zarządzająca działu Environmental Strategy and Integration w Boeing Commercial Airplanes (Boeing dołącza do BIOjet Abu Dhabi , 2014-01-22). Dostarczymy dane z kilku lotów, które wykona ecoDemonstrator, aby wesprzeć działania mające na celu zatwierdzenie tego paliwa dla lotnictwa cywilnego i pomóc osiągnąć cel zmniejszenie szkodliwych emisji do środowiska – dodała Julie Felga.

Biopaliwo green diesel powstaje z olejów roślinnych, zużytego oleju spożywczego i tłuszczów z odpadów pochodzenia zwierzęcego. Boeing odkrył wcześniej, że paliwo to jest zbliżone pod względem chemicznym do biopaliwa lotniczego HEFA (hydro-processed esters and fatty acids) zatwierdzonego w 2011. Jednocześnie green diesel jest inne pod względem chemicznym od paliwa znanego jako biodiesel, które również jest wykorzystywane w transporcie lądowym.

Przy zdolności produkcyjnej w USA, Europie i Azji wynoszącej 3 mld l, green diesel mogłoby szybko zaspokoić aż 1% światowego zapotrzebowania na paliwo do silników odrzutowych. Koszt hurtowy na rynku amerykańskim, tj. około 3 USD (10 zł) za galon amerykański (3,78 l), z uwzględnieniem dotacji rządowych, jest porównywalny z kosztem nafty lotniczej.

Samolot napędzany mieszaniną paliwa green diesel zachowywał się zgodnie z założeniami, dokładnie tak samo jak przy użyciu tradycyjnego paliwa lotniczego - powiedział kapitan Mike Carriker, pilot doświadczalny Boeinga. Jest to dokładnie to, co chcemy obserwować w trakcie lotów próbnych z zastosowaniem nowego rodzaju paliwa – podkreślił Carriker.

Paliwo green diesel jest jedną z 25 nowych technologii testowanych w ramach programu ecoDemonstrator (Ekologiczny Dreamliner, 2014-11-18). Według danych Neste Oil, które produkuje green diesel dla potrzeb prób, na przestrzeni całego cyklu życia, produkowane w sposób zrównoważony paliwo tego rodzaju zmniejsza emisję CO2 o 50-90% w porównaniu z paliwami kopalnymi.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.