Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ostatni Super Tucano dla Kolumbii

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 13 sierpnia 2008

11 sierpnia na lotnisku fabrycznym Embraera odbyła się uroczystość przekazania ostatniego - z 25 zamówionych - samolotów szkolno-bojowych Super Tucano dla wojsk lotniczych Kolumbii.


Kolumbijskie EMB 314. Samoloty tego typu napędzane są silnikami Pratt & Whitney PT6A-68C o mocy 1600 KM, który zapewnia osiągnięcie prędkości maksymalnej 593 km/h i udźwig użyteczny (do zadań bojowych) - 1500 kg. Samolot ma zabudowane 2 wkm-y FN Herstal M3P kalibru 12,7 mm. Może zabierać całą gamę podwieszanego uzbrojenia, od działka kalibru 20 mm, wyrzutnie npr kalibru 70 mm, przez bomby klasyczne i precyzyjne (przy zastosowaniu zasobnika ze wskaźnikiem laserowym), po nowoczesne pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze (np. 2 pociski AIM-9L) / Zdjęcie: FAC

Pierwsze Embraery EMB 314 Super Tucano (rozwojowa, uderzeniowa wersja szkolnego EMB 312 Tucano), weszły do służby w brazylijskich wojskach lotniczych w 2003. Dwa lata później pierwsze zamówienie eksportowe złożyła Kolumbia. Samoloty tego typu miały przede wszystkim służyć do zwalczania lewicowej partyzantki FARC, ale również jako samoloty szkolenia zaawansowanego.

Władze w Bogocie zamówiły łącznie 25 egz., wydając na ten cel 234 mln USD. Ich dostawy rozpoczęły się 14 grudnia 2006, przylotem 3 samolotów. W tym samym miesiącu Embraer przekazał kolejne 2 Super Tucano, a w pierwszej połowie 2007 - następne 10 sztuk. Ostatnia partia 10 egz. została przekazana w 2008.

Samoloty od razu zostały zaangażowane do misji przeciwpartyzanckich. W ciągu ostatnich miesięcy kilkukrotnie podawano informacje o skutecznym atakowaniu baz i zgrupowań bojowników FARC właśnie przez Super Tucano (zobacz m.in.: Wojna Kolumbii z Ekwadorem i Wenezuelą?). Samoloty te są do tych zadań lepiej przystosowane niż szybsze, odrzutowe Mirage M5 czy Kfiry, znajdujące się w wyposażeniu Fuerza Aérea Colombiana (FAC).

Doceniając te zalety, Embraer uzyskał liczne zamówienia eksportowe, w tym Dominikany (10 egz.), Indonezji (16), Chile (12) i Ekwadoru (24, zobacz: Ekwador i Chile wybrały Super Tucano) oraz Gwatemali (10). Jeden samolot odebrało również prywatne, amerykańskie przedsiębiorstwo Blackwater (zobacz: Super Tucano dla Blackwater).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.