Niesprawne fotele wyrzucane utrudniają eksploatacją najnowocześniejszych samolotów bojowych wojsk lotniczych Indii.
Specjalna komisja rządowa stwierdziła, że główną przyczyną październikowego wypadku Su-30MKI (nr boczny SB 050) był niesprawny mechanizm fotela wyrzucanego K-36DM, który uruchomił się automatycznie, gdy samolot zbliżał się do bazy lotniczej Lohegaon. W wyniku zdarzenia myśliwiec rozbił się ok. 20 km na docelowego lotniska, a władze Indii postanowiły uziemić całą flotę tych statków powietrznych (Su-30MKI wznawiają loty, 2014-11-18, Indie uziemiły Su-30MKI, 2014-10-22).
Według indyjskich mediów, powołujących się na źródła w resorcie obrony, omawiany przypadek nie był najprawdopodobniej jednostkowy, a do podobnych miało dochodzić kilkukrotnie na przestrzeni ostatnich lat. Dla przykładu, do automatycznego wystrzelenia foteli Su-30MKI doszło także m.in. podczas kołowania jednego z myśliwców stacjonujących na terenie bazy wojsk lotniczych w Dźodhpur na północnym zachodzie kraju.
W ocenie lokalnych ekspertów wadliwe fotele wyrzucane Su-30MKI będą utrudniać eksploatację myśliwców. Warto przypomnieć, że dotychczas indyjscy piloci zwracali uwagę głównie na złe funkcjonowanie zespołu napędowego oraz instalacji elektrycznej samolotów, w wyniku czego silniki AŁ-31FP traciły ciąg.