Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Francuzi popierają przekazanie Mistrali

Przemysł zbrojeniowy, Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 21 stycznia 2015

Ponad połowa Francuzów popiera przekazanie Rosji dwóch śmigłowcowców desantowych typu Mistral, wynika z sondażu zleconego przez Le Tribune.

Ponad połowa Francuzów popiera przekazanie Rosji dwóch śmigłowcowców desantowych typu Mistral / Zdjęcie: STX France

Sondaż przeprowadził w dniach 9-12 stycznia, na grupie ok. tysiąca respondentów, międzynarodowy instytut badania opinii publicznej, IFOP. Z ankiety wynika, że ok. 64% Francuzów popiera przekazanie Rosji pierwszego z Mistrali, Władiwostoka, o co ta bezskutecznie zabiega od jesieni 2014 (Rosyjscy marynarze opuszczają Francję, 2014-12-18). W przyszłości do odbiorcy powinna trafić także druga z zamówionych jednostek, Sewastopol.

Większość badanych obawia się, że konflikt wokół Mistrali może pogorszyć relacje polityczno-ekonomiczne z Rosją. Respondenci zwracają też uwagę, że spór z Moskwą może odbić się na szansach eksportowych innych francuskich przedsiębiorstw zbrojeniowych.

Jako przykład podają zagrożony kontrakt na dostawę 126 samolotów wielozadaniowych Rafale dla Indii. W lokalnych mediach pojawiają się już spekulacje, że zamiast francuskich statków powietrznych indyjskie władze mogą pozyskać kolejną partię rosyjskich Su-30MKI (Su-30MKI zamiast Rafale? , 2015-01-02).

Co więcej, ok. 75% respondentów nie uważa jakoby wstrzymanie dostaw Mistrali miało bezpośrednie przełożenie na konflikt na wschodzie Ukrainy. Badani zwracają też uwagę, że nałożone na Rosję sankcje ekonomiczne nie przeszkodziły włosko-brytyjskiej AgustaWestland w sprzedaży Rosnieftowi 160 śmigłowców AW189 (160 AW189 dla Rosnieftu, 2015-01-01).

W myśl porozumienia z 2011 Władiwostok powinien zostać przekazany Rosji jesienią 2014 (Wkrótce znaczy... jutro, 2011-06-17). Dostawy wstrzymano w związku z kryzysem na wschodniej Ukrainie. Umowa sprzed 4 lat przewiduje opóźnienie dostawy okrętu o ok. trzy miesiące, a więc do przełomu stycznia i lutego. W przypadku niewywiązania się z przyjętych zobowiązań producentom jednostek, STX France i DCNS, grożą kary umowne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.