Władze Indii liczą na udział japońskich stoczni w przetargu na dostawę nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych.
Japońskie Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation miały otrzymać nieoficjalne zaproszenie do udziału w przetargu na dostawę nowych OP dla Indii. W ramach programu Project-75I (P-75I) marynarka wojenna tego państwa pozyska w latach 2020.-2030. sześć nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych. Jednostki zostaną wyposażone w napęd niezależny od powietrza atmosferycznego. Będą mogły przenosić pociski manewrujące Brahmos.
W opóźnionym o 7 lat przetargu wystartują m.in. francuskie DCNS, niemiecki TKMS, hiszpańska Navantia oraz rosyjski Rosoboronexport. W przeszłości udział w konkursie zapowiedziało też południowokoreańskie Hyundai Heavy Industries (Hyundai powalczy w Indiach, 2015-01-19). Stocznia z Republiki Korei utworzy wspólnie z lokalną Hindustan Shipyard Limited specjalną spółkę joint-venture, która w przypadku wygranej będzie odpowiadać za produkcję i dostawę okrętów.
Udział lokalnych stoczni w budowie nowych OP jest jednym z warunków postępowania przetargowego. Zagraniczni producenci muszą nawiązać współpracę z indyjskimi przedsiębiorstwami, które będą odpowiadały za dostawy okrętów, budowanych na zasadzie transferu technologii. Chęć udziału w przedsięwzięciu zapowiedziało już 7 producentów, w tym 5 stoczni kontrolowanych przez władze centralne.
Wybór preferowanej konstrukcji zostanie dokonany najprawdopodobniej do końca obecnej dekady. Pierwszy z serii sześciu nowych OP powinien znaleźć się w linii w kilka lat później. Okręty uzupełnią 6 okrętów podwodnych typu Scorpène, budowanych przez rodzimą Mazagon Dock z Bombaju przy współpracy z francuskim DCNS (Wypadki indyjskich OP, 2014-12-03).