19 sierpnia zakończyły się próby w locie JAS 39 Gripen, pierwszego samolotu typowanego na następcę szwajcarskich F-5E/F Tiger. Do kolejnych testów przystąpi francuski Rafale, a potem Eurofighter.
28 lipca rozpoczęły się próby pary dwuosobowych Gripenów (zobacz: Testy następców F-5). Samoloty odbyły łącznie 30 lotów w czasie 35 h. Przeprowadzono również serię prób naziemnych, prowadzonych szczególnie pod kątem użyteczności obsługowej. W trakcie testów wykorzystano samoloty szwajcarskich wojsk lotniczych; F-5 i F/A-18C/D, które stanowiły cel do przechwycenia lub wykonywały wspólne zadania.
W trakcie badań za sterami Gripenów zasiedli piloci wojskowi i oblatywacze agencji zamówień wojskowych Armasuisse, wspierani przez pilotów fabrycznych Saaba. Odbywano loty w dzień i nocy, również z prędkościami naddźwiękowymi. W czasie jednej z prób zbadano poziom natężenia hałasu w czasie startów lądowań, co będzie brane pod uwagę w ocenie poszczególnych konstrukcji.
Kolejne testy – francuskiego Rafale – planowane są na okres między 13 października a 7 listopada oraz między 10 listopada a 5 grudnia, w przypadku Eurofightera.
Po ich zakończeniu Szwajcarzy zwrócą się do oferentów o uszczegółowienie swoich propozycji. Negocjacje powinny zakończyć się w maju 2009, a wybór zwycięzcy w przetargu na prawdopodobnie 30-35 samolotów, zostanie ogłoszony w lipcu.