W Kijowie zaprezentowano prototyp samolotu transportowego An-178. Jego oblot jest planowany na maj 2015.
16 kwietnia w siedzibie przedsiębiorstwa państwowego (GP) Antonow w Kijowie zaprezentowano prototyp do prób w locie samolotu transportowego An-178. Wskutek embarga, spowodowanego konfliktem na Krymie i w Donbasie, zbudowano go bez wykorzystania części z Rosji. Głównymi kooperantami w budowie An-178 są Motor Sicz, Progress i FED. Zastosowano też komponenty importowane z krajów zachodnich.
An-178 to transportowa odmiana samolotu pasażerskiego o zasięgu regionalnym An-148/158. W zamyśle konstruktorów ma zastąpić m.in. samoloty An-12, a nawet francusko-niemieckie C-160 Transall. Pierwotnie miał być budowany wspólnie z przedsiębiorstwami rosyjskimi, ale ostatecznie jest samodzielnym projektem Antonowa. Na razie powstał jeden prototyp, drugi jest na etapie budowy kadłuba.
Planowany udźwig An-178 wynosi 18 ton. Jego prędkość maksymalna to 825 km/h, a zasięg wynosi 5500 km. Samolot ma operować zarówno z lotnisk z utwardzonymi pasami, jak i z przygodnych lądowisk. Jego kabina ładunkowa jest hermetyzowana. An-178 jest napędzany silnikami turboodrzutowymi D-436-148FM, zaprojektowanymi przez GP Iwczenko-Progress, a wyprodukowanymi przez AO Motor Sicz.
Prace nad An-178 rozpoczęto w 2010 (Początek prac nad An-178, 2010-02-24). Szacuje się, że na program rozwoju potrzeba ok. 150 mln USD. Sugerowana obecnie cena An-178 ma wynosić, zależnie od wyposażenia, równowartość 25-40 mln USD (pierwotnie miało to być 20-25 mln USD). Samolot ma być certyfikowany do zastosowań cywilnych i wojskowych.
Próby przed oblotem prototypu mają potrwać kilka tygodni. Wstępną datę oblotu wyznaczono na 7 maja. Według pilota doświadczalnego Andrieja Spasibo, samolot zostanie zaprezentowany podczas salonu lotniczego w podparyskim Le Bourget.