Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Szwecja poszukuje następców Herculesów

Lotnictwo wojskowe, 06 maja 2015

Wojska lotnicze Szwecji zamierzają wycofać z eksploatacji kolejne transportowce C-130. Jako potencjalni następcy rozpatrywane są A400M lub KC-390.

Poszukiwanie następców Tp84 rozpocznie się po 2021 / Zdjęcie: MO Szwecji

Flygvapnet (wojska lotnicze Szwecji) mają obecnie na stanie 6 samolotów Hercules – 5 transportowych C-130H i jeden tankowiec KC-130H. Ich miejscowe oznaczenie to Tp84. Samoloty dostarczano od lutego 1965, a w latach 1980. zmodernizowano do obecnego standardu.

Para transportowców została wycofana z eksploatacji w ub. r. i przebazowana do zakładów Marshall Aerospace w W. Brytanii. Według brytyjskich oceny specjalistów samoloty są w bardzo dobrym stanie technicznym.

Szef sztabu Flygvapnet płk Marcus Bjorkgren mówi, że w najbliższym czasie flota szwedzkich transportowców może zmniejszyć się do 4. Poszukiwanie ich następcy rozpocznie się po 2021. W budżecie na lata 2016-2020 nie uwzględniono takiej pozycji.

Szwedzi biorą pod uwagę kilka możliwości. Jedną z nich jest C-130J (Zamówienie na Super Herculesy, 2015-01-02). Takie rozwiązanie zwiększyłoby interoperacyjność Flygvapnet z wojskami lotniczymi innych krajów skandynawskich – Danii i Norwegii, które eksploatują ten typ.

Inna opcja to Embraer KC-390, który dostępny będzie zarówno jako transportowiec, jak i tankowiec. Wcześniej wspominano o możliwości nabycia przez Szwedów brazylijskich samolotów jako elementu transakcji związanej ze sprzedażą Gripenów NG (KC-390 oblatany, 2015-02-04). Co ciekawe, płk Bjorkgren nie wyklucza też możliwości nabycia A400M, z których zrezygnowały Hiszpania i Niemcy (LIMA 2015: Malezja prezentuje A400M , 2015-03-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra