Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

40 Cougarów dla PKW Afganistan

Wojska lądowe, Strategia i polityka, 20 września 2008

Minister obrony, Bogdan Klich poinformował w piątek, że Amerykanie wypożyczą Polsce 40 samochodów patrolowych klasy MRAP, do wykorzystania przez polski kontyngent w Afganistanie.

Cougar 4x4 przeznaczony jest do przewozu 2 członków załogi i 4 żołnierzy desantu. Oprócz przystosowania do zachowania nienaruszonego przedziału desantu, przy najechaniu na większość stosowanych obecnie min, zastosowane opancerzenie chroni przed ostrzałem z broni strzeleckiej (amunicją 7,62 x 51 mm). Mimo masy 17,2 t, Cougar 4x4 zaliczany jest do najlżejszych i najbardziej poręcznych wozów klasy MRAP / Zdjęcie: US Army

Pierwsze 30 pojazdów trafi do Afganistanu w połowie października, równocześnie z dosłaniem kolejnej partii KTO Rosomak. Pozostałe 10 dotrze na miejsce na początku 2009.

Będą to wozy Cougar 4x4 o masie 17 t., produkowane przez amerykańską Force Protection. Są one zaliczane do Kategorii I, a więc pojazdów mniejszych i lżejszych, zdolnych teoretycznie do zapewnienia załodze przeżycia po wybuchu do 7 kg TNT pod podłogą i dwa razy więcej pod kołem (zobacz: MRAP pączkują w Iraku). Mimo, że pojazdy Kategorii II zapewniają jeszcze większy poziom bezpieczeństwa, ze względu na wymiary i masę sprawiają zbyt dużo trudności w poruszaniu się po trudnych terenach Afganistanu.

Sylwetki Cougara 4x4 i HMMWV. Widać ogromne różnice w wielkości pojazdów. Duża wysokość Cougara (2,64 m) wynika przede wszystkim z umiejscowienia podłogi, dla skutecznego rozproszenia fali wybuchu. Także masa (ok. 6-7 razy większa niż Humvee) pozwala na lepsze znoszenie detonacji min i IED. Część najcięższych pojazdów klasy MRAP pozwala przeżyć załodze wybuch, który rzuciłby Humvee na odległość kilkudziesięciu metrów...

Z powodu przedłużania się procesu pozyskania samochodów patrolowych przez MON (zobacz: LOSP - jeszcze nie teraz...), szybki zakup lub wypożyczenie kilkudziesięciu pojazdów klasy MRAP za granicą, okazał się koniecznością.

Z 8 zabitych polskich żołnierzy w Afganistanie, aż 7 zmarło w wyniku wybuchów min i improwizowanych ładunków wybuchowych, jadąc samochodami Humvee. Tymczasem doświadczenia amerykańskie w Iraku pokazują, że wykorzystanie specjalnie zaprojektowanych pojazdów klasy MRAP, pozwala na przeżycie załogi w większości przypadków najechania na minę, czy zdetonowania IED.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.