Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ekologiczny Bluecopter

Lotnictwo cywilne, 08 lipca 2015

Airbus Helicopters zaprezentował ekologiczny śmigłowiec przyszłości, Bluecopter.

Dotychczas Bluecopter wylatał w próbach 28 godzin / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters zaprezentował wczoraj w wytwórni w Donauwörth demonstrator ekologicznego śmigłowca przyszłości, Bluecopter. Dotychczas wylatał on w próbach 28 godzin.

Łącząc najlepsze innowacje naszej firmy, otwieramy drogę dla nowej generacji wiropłatów, które będą emitowały niższy poziom hałasu, spalały mniej paliwa i będą bardziej efektywne w operowaniu – wyjaśnił Marius Bebesel, kierujący programami badawczymi i innowacyjnymi w ramach projektu Bluecopter. Dzięki Bluecopterowi, osiągnęliśmy nasze cele zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 40%, znacznego zmniejszenia emisji CO2 i obniżenia hałasu o około 10 dB efektywnie odczuwanego hałasu poniżej ograniczeń certyfikacyjnych ICAO, zwiększając jednocześnie maksymalny udźwig i komfort pasażerów – dodał Bebesel.

Jako demonstratora użyto jednego z H135 należących do przedsiębiorstwa (LIMA 2015: APL zamawia H135 , 2015-03-18). W Bluecopterze zabudowano zmodyfikowane otunelowane śmigło sterujące Fenestron, o osiągach polepszonych dzięki optymalizacji konstrukcji piasty i łopat. Do zmniejszenia poziomu hałasu emitowanego przez Bluecoptera przyczyniły się też wykładzina dźwiękochłonna zastosowana w obudowie Fenestronu i aktywny układ sterowania kierunkowego.

Nowo opracowany pięciołopatowy wirnik nośny z bezprzegubową piastą zwiększa skuteczność operowania, zmniejszając odczuwalny hałas. Zabudowano w nim łopaty BlueEdge, zastosowane już w H160 (Oblot H160, 2015-06-15), o zwiększonej długości, charakteryzujące się znacznie mniejszą prędkością końcówki łopaty i większą sztywnością. Demonstrator ma też kilka innych rozwiązań zmniejszających opór aerodynamiczny, w tym owiewkę piasty wirnika nośnego i goleni podwozia, nowo opracowaną tylną część kadłuba i usterzenie w układzie T.

W celu zmniejszenia poziomu emisji CO2, zastosowano specjalny układ zarządzania mocą silników Bluecoptera. Przy prędkości przelotowej można przełączyć zespół napędowy w tryb ekologiczny, wyłączając jeden silnik. W trybie ekologicznym silnik sterowany jest automatycznie. Ekologiczność Bluecoptera podkreśla także schemat malowania, z użyciem najnowszych lakierów wodnych.

Airbus Helicopters opracował Bluecoptera w ramach krótkoterminowych autonomicznych prac projektowych, w znacznej części sfinansowanych z własnych funduszy. Niektóre technologie zastosowane w demonstratorze zostały opracowane w ramach wspólnej inicjatywy europejskiej Clean Sky i niemieckiego programu badawczego LuFo-IV.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.