Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Fusionman przeleciał nad Kanałem

Lotnictwo cywilne, 26 września 2008

Yves Rossy przeprowadził dzisiaj udaną próbę przelotu nad kanałem La Manche, podwieszony pod kompozytowe skrzydło z silnikami rakietowymi. Lot trwał ok. 10 minut, w czasie których pilot pokonał 35 km.

Mimo, że po pierwszych próbach - co miało miejsce w 2004 - Rossy twierdził, że zaprojektowane przez niego rozwiązanie może zrewolucjonizować lotnictwo ultralekkie, ostatnia próba dowodzi, że nie jest to zajęcie dla każdego. Wystarczy przypomnieć wielomiesięczne przygotowania do 10-minutowego lotu, długie oczekiwanie na idealną pogodę i nieukrywaną radość nie tylko ze zrealizowania marzenia, ale i bezpiecznego wylądowania... / Zdjęcie: daylife.com

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Szwajcar - nazywany w mediach Fusion-manem, Jet-manem lub Rocket-manem (zobacz: Lot Fusionmana) - 24 września przystąpił do próby pokonania Kanału La Manche. Niestety, w środę i czwartek pogoda uniemożliwiła mu bezpieczny przelot. Ze względu na zbyt duże ryzyko, próbę przełożono na dzisiaj.

Rossy został wyniesiony na wysokość ok. 2650 m przez specjalnie przerobionego Pilatusa Portera (który towarzyszy mu we wszystkich próbach). Samolot krążył w rejonie Calais. Zaraz przed skokiem Fusion-man uruchomił 4 silniki rakietowe. Jednostki te, dzieło niemieckiego producenta silników modelarskich, Jet-Cata, zapewniają ciąg ok. 0,5 kN.

Po opuszczeniu maszyny Rossy, przeszedł do łagodnego pikowania, dla nabrania prędkości. Kiedy osiągnął ok. 300 km/h, na wysokości ok. 1650 m, przeszedł do lotu poziomego. Po ok. 10 minutach znalazł się nad klifami w okolicy Dover, lecąc z wcześniej zakładaną, średnią prędkością ok. 190 km/h (zobacz: Fusionman nad Kanałem La Manche).

Rossy wylądował na spadochronie, w rejonie latarni morskiej South Foreland. Lądowanie nie należało do miękkich - skrzydło, wraz z silnikami i paliwem ma masę ok. 55 kg. Nawet po wykorzystani całego paliwa, ekwipunek stanowi poważny problem dla skoczka.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.